Brandgula koppar ska rädda SAS

Med 30 procent lägre priser och nya orangefärgade kaffekoppar inledde flygbolaget SAS i dag sitt försök att konkurrera ut låprisbolagen.
En mängd gratisätande journalister och en och annan analytiker hade samlats på det skandinaviska flygbolagets huvudkontor i dag på förmiddagen för att ta del av det nya SAS. Bolagets kunder ska i fortsättningen dricka sitt kaffe ur orangea koppar, kannorna ska vara vita eller orangea och maten kommer att serveras i färgglada matboxar, specialgjorda för att snabbt kunna stoppas i stolsfickan framför dig när maten är slut. Förändringarna av SAS genomförs, säger bolaget, efter att man först frågat kunderna hur dom vill ha det. Men det är inte bara kaffekopparna som ska förändras på SAS. Business class försvinner på resor mellan dom skandinaviska länderna och priserna för affärsresenärer ska sänkas med 30 procent, enligt SAS. Exakt hur stor skillnaden i övrigt blir mellan det gamla biljettsystemet och det nya hade dock vice koncernchefen Marie Ehrling svårt att svara på. SAS vill också att resenärerna ska få en tydligare bild av hur prissättningen går till. Den som vill flyga när han eller hon själkv vill får betala fullt pris, den som kan åka när SAS vill kan få upp till 80 procent rabatt. Michael Österlund
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista