Vaktstyrka ska skydda OS-sponsorerna

2:17 min

I samband med OS i London gäller de hittills tuffaste sponsorreglerna i OS-sammanhang, och en speciell vaktstyrka ska se till att reglerna följs. Ingen utom de stora sponsorerna får använda orden olympisk, sommar eller guld i sin annonsering, och här riskerar småföretagen att bli förlorare.

Pubägaren John Cole tycker att det är absurt att inte han också ska kunna sälja en olympisk burgare eller en olympisk drink.

 – Jag tycker det är hemskt. Varför skulle inte vi få kalla något för en olympisk hamburgare eller en olympisk drink?

Inga caféer eller korvkiosker får sälja pommes frites inne på arenorna, utom storsponsorn Mc Donalds. Sponsorreglerna är hårdare än någonsin under London-OS. De gäller för hela Storbritannien, och alla som använder fel ord i sitt butiksfönster riskerar att bli stämda och hamna i kriminalregistret.

2012, London, guld och silver hör till de ord som inte får användas i annonsering. I så fall riskerar man påhälsning från den omkring 300 man stora vaktstyrka som från den här veckan patrullerar gatorna i jakt på intrång på sponsorernas ensamrätt.

Det räcker med att ett skyltfönster kan uppfattas som att man associerar till OS för att det ska bryta mot reglerna. Och här har man gått för långt, säger Chris Moriarty som arbetar på en branschorganisation för marknadsförare.

– Det går för långt, man begränsar vanlig handel. Småföretagen påverkas mest, och de utgör 90 procent av Storbritanniens ekonomi.  Småföretagen påverkas mest, säger Chris Moriarty.

Till skillnad från större företag har de inte råd att skaffa dyr juridisk rådgivning för att kringgå reglerna.

Arrangörerna säger att sponsorernas bidrag är nödvändiga för att kunna genomföra spelen, och därför måste deras investeringar, skyddas.

Vid årets OS finns också begränsningar kring sociala medier. Ingen får till exempel lägga ut video-klipp eller bilder från arenorna på nätet. Något som troligen blir svårt att övervaka, och till och med kan sätta igång en motreaktion, tror Chris Moriarty på marknadsförarnas branschorganisation CIM.

– Det finns en fara att om folk får reda på att de inte får ladda upp videos eller foton på arenorna, kanske de gör det ändå, bara för att gå emot reglerna.

FAKTA

Två av följande ord får inte användas samtidigt i till exempel ett butiksfönster:

  • Games
  • Two Thousand and Twelve
  • 2012
  • Twenty-Twelve
  • London
  • medals
  • sponsors
  • summer
  • gold
  • silver
  • bronze

Mona Hambraeus, London

Ekot

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.