Barack Obama och Mitt Romney. Foto: Charles Dharapak & Scott Gries/Scanpix.

Smutskastningen tilltar i presidentvalskampanjen

Johan Bergendorff rapporterar
1:30 min

Klimatet hårdnar mellan demokrater och republikaner i den amerikanska presidentvalskampanjen. Dagligen publiceras nya negativa kampanjfilmer på nätet med påhopp på antingen Mitt Romney eller Barack Obama.

Detta för att nå igenom mediebruset och göra de egna anhängarna mer engagerade. 

I en nätvideo betald av en fristående demokratisk kampanjorganisation berättar en man att han förlorat sitt jobb när Mitt Romneys riskkapitalbolag Bain köpte stålverket där mannen jobbade.

Familjen förlorade sjukförsäkringen och sedan dog hans fru i cancer utan att de hade råd till behandling. Han tror inte Romney bryr sig. Nätvideon har diskuterats flitigt i TV under veckan om den gick över gränsen och nådde därmed igenom mediebruset.

Republikanerna har också gjort åtskilliga kampanjfilmer som slår hårt mot presidenten. Nu senast en där Barack Obama anklagas för att hans sjukvårdsreform hotade religionsfriheten i USA.

Risken att politikerföraktet ökar med smutskastning och att osäkra väljare blir soffliggare verkar väga lätt jämfört med att elda på de egna supporterskarorna inför ett jämnt val.

I en sammanvägning av de senaste opinionsundersökningarna leder Obama med fyra procent över Romney. Men efter partikonventet i slutet av månaden så kan Romney använda sin större kampanjkassa för fler kampanjfilmer än Obamasidan.

Håll dig uppdaterad

Följ Ekot på Facebook
och Twitter.

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".