Foto: Jessica Gow/Scanpix

Friskolor sätter högre betyg på nationella proven

1:16 min

Friskolor på högstadie- och gymnasienivå sätter högre betyg på de nationella proven än kommunala skolor, trots att proven är likvärdiga. Det menar Jonas Vlachos, docent i Nationalekonomi vid Stockholms universitet, som på DN Debatt i dag föreslår en extern rättning av proven för att se till att elever bedöms likvärdigt.

– För att råda bot på sådana här skillnader i betygskulturen mellan skola till skola, är det svårt att se någon annan enkel lösning än att proven rättas externt, säger Jonas Vlachos.

De nationella proven i till exempel matte, engelska och svenska ska användas som underlag för betyg, och undersöker i vilken utsträckning kunskapskraven uppfylls på både skolnivå, huvudmannanivå och nationellt sett.

Men resultaten blir missvisande  när man jämför prov som bedömts av lärare på friskolor med de prov som bedömts i de kommunala skolorna, menar nationalekonom Jonas Vlachos.

Han har undersökt skolornas rättning med den externa omrättning som Skolinspektionen gjort av cirka 32 000 nationella prov på högstadie- och gymnasienivå.

– Vi ser att de fristående skolorna i genomsnitt sätter högre provbetyg internt än den externa bedömningen, jämfört med kommunala skolor, säger Jonas Vlachos.

– Sedan hittar vi även andra mönster som tyder på att elever som tillhör grupper som brukar prestera bra i skolan, tenderar att bedömas mer generöst i den interna än i den externa bedömningen.

Enligt Jonas Vlachos handlar det om elever som har högutbildade föräldrar, som har svensk bakgrund, som är födda tidigt på året och som är flickor.

Skillnaden mellan hur mycket mer poäng friskoleelever får i de nationella proven jämfört med kommunala elever är inte stor, men den generösa rättningen får ändå betydelse, menar Jonas Vlachos.

Enligt honom kan skillnaden förklara om friskolorna har ett försprång med högre betyg och bättre resultat i nationella prov.

Men vd Cecilia Nykvist på Friskolornas riksförbund håller inte med.

– Friskolorna har tidigare anklagats för betygsinflation och det har Skolverket tittat på vid flera tillfällen, och konstaterat att det är inga större skillnader mellan kommunala och fristående skolor, säger Cecilia Nykvist.

Men vad är det som gör att en friskolelärare är mer generös vid rättning av nationella prov än en kommunal lärare?

– Det är svårt att svara på, men det är inte min erfarenhet att man generellt sätter högre betyg. Utan man gör det på ett professionellt sätt och använder sig av extralärare som också rättar.

Cecilia Nykvist tycker att extern rättning kan vara en väg att gå, eller att man ser till att det är två lärare som bedömer varje prov.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista