Ford Europa använder 63 procent av sin fabrikskapacitet. 70 procent betraktas som en smärtgräns. Foto: Paul Sancya/Scanpix.

Europas bilindustri fortsätter att krisa

3:55 min

Den ekonomiska krisen i EU slår hårt mot Europas bilindustri. Efterfrågan faller och många jobb går förlorade när tillverkarna försöker anpassa sig. Nu är det amerikanska Ford som larmar om att fabriker kan komma att stängas i Europa.

Amerikanska medier rapporter om att Fords vd Allen Mulally tar till de stora orden och talar om att Europamarknaden har kollapsat. USA:s bilindustri gick igenom ett stålbad 2008 och 2009 och han förutspår en liknande utveckling i Europa.

Industrin i Europa har kapacitet att tillverka 18 miljoner bilar per år. Just nu ligger försäljningstakten på 14 miljoner på årsbasis. Det är den lägsta volymen på 17 år.

Ford Europa använder 63 procent av sin fabrikskapacitet, säger Mullaly. Det är under vad som brukar betraktas som en smärtgräns: 70 procent.

Amerikanska affärstidningen Wall Street Journal publicerade siffror för några dagar sedan som visar att ungefär en tredjedel av bilfabrikerna i Europa – 30 av 98 – producerar under 70 procent av sin kapacitet.

Just nivån 70 procent anses vara den där gränsen för när en fabrik går med så stor förlust att det kan bli aktuellt med nedläggningar.

Men av de stora biltillverkarna är det hittills bara GM som sagt att de ska stänga en Opelfabrik i Tyskland. Det kan komma fler. Inte ens giganten Volkswagen klarar sig undan. Bolaget skriver nu ner prognosen för försäljningen med 300 00 bilar för i år.

USA har som sagt gått igenom det här redan, när de tre stora – GM, Ford och Chrysler – alla var på väg mot konkurs. Statligt stöd och nedläggning av fabriker och massuppsägningar av anställda räddade bolagen.

Efterfrågan och försäljning styrs nu i hög utsträckning av vad som sker i Kina. Det finns krav från högsta håll att det nu är dags att försöka flytta tillbaka tillverkning till USA. President Barack Obama talade engagerat i förra veckan om att få fart på industrin.

– USA ska återigen bli ett land där man tillverkar saker, sa han.

En slags återindustrialisering alltså. Som av en tillfällighet passar resonemanget in på bilindustrin, där den amerikanska staten fortfarande är storägare i General Motors.

Frågan är då om det går att göra det där. Att flytta tillbaka tillverkningen – till USA, eller kanske till och med Europa. Från Sydostasien och Kina, ”världens fabrik”.

– Det är inte omöjligt. Det finns en del som talar om att man kan få en ökad tillverkning i USA. Inom vissa branscher ser vi en återhämtning, särskilt inom fordonsindustrin, säger Pontus Braunerhjelm, professor vid KTH och vd för forskningsinstitutet Entreprenörskapsforum.

– En fallande dollar hjälper exporten. Och man har en stor inhemsk marknad och man tuffar på mycket bättre än vad EU gör.

Kan man tänka sig samma utveckling i Europa?

– Det ser betydligt tuffare ut inom EMU-området och även bland EU-länderna. I Sveriges fall ligger vi bra till, med en egen valuta, en ekonomi i balans och inga skuldproblem. Så vi är konkurrenskraftiga jämfört med andra länder.

Håll dig uppdaterad

Följ Ekot på Facebook
och Twitter.

Tommy Fredriksson & Sofia Nilsson

Ekot

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista