Föräldrar kan få skydd mot barnens mobilköp

2:11 min

Föräldrar ska inte automatiskt bli betalningsskyldiga om barnen köper till exempel virtuella saker via mobilappar, föreslår regeringens utredare i dag. 

Justitierådet Torgny Håstad ligger bakom utredningen och föreslår också en lagändring som gör att den som missar att säga upp ett avtal som förlängs automatiskt med till exempel en nätleverantör eller dejtingsajt ska kunna få en påminnelse om att avtalet har gått ut och där konsumenten inom tre veckor fortfarande ska kunna säga upp avtalet.

– Jag tycker att det är ett bra förslag och i dag ser vi att många konsumenter som känner sig eller upplever sig duperade. Man kanske har ett kontrakt på ett år med en gymfirma eller ett telefonavtal som automatiskt förlängs. Han föreslår nu att man ska kunna säga upp avtalet inom tre veckor. Det är intressanta förslag och vi kommer att borra vidare i dem, säger Birgitta Ohlsson, som är konsumentminister.

Regeringens utredare Torgny Håstad sätter också ner foten när det handlar om köp med mobilen och via appar. Han är tydlig med att barn inte ska kunna ingå avtal och att föräldrarna inte automatiskt ska kunna vara skyldig till att betala när ett barn har använt telefonen eller Ipaden.

– Det var en massa jordgubbar och annat som de klickade på.

I april förra året berättade vi om Maria Attviks barn som under en bilresa bland annat köpte virtuella jordgubbar i en skottkärra i spelet Smurf village. Varje tryck kostade familjen 749 riktiga kronor.

– Det var 16 000 hos den ena killen och 40 000 hos den andra

Det som har varit frågan är föräldrarnas ansvar när de lämnar över en Ipad eller telefon till sina barn som sedan köper virtuella saker i spel. Men i utredningen som kommer på konsumentministern Birgitta Ohlssons bord i dag är det tydligt att marknadsföring som riktar sig till barn och får dem att köpa till exempel virtuella jordgubbar ska vara förbjuden och att gällande lagar räcker för att sätta stopp för det.

– Redan i dag har Sverige en av världens skarpaste lagar när det gäller marknadsföring riktad mot barn. Utredaren säger att det här ska kunna vara förbjudet, då får man också tolka utifrån den lag vi har i dag. Vi ser att det är ett problem. Smurfbären med mera där barn via spelapplikationer dragit på föräldrarna tiotusentals kronor är oacceptabelt.

Lars-Peter Hielle

Ekot

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista