1 av 2
Väglagssensorn sätts bak på bilen för att mäta halka. Foto: Nils Eklund/Sveriges Radio
2 av 2
Forskaren Johan Casselgren vid Luleå tekniska universitet. Foto: Nils Eklund/Sveriges Radio

Mobilappen som varnar för halka – i nästa kurva

2:05 min

Samtidigt som vi nu går in i en period med risk för hala vägar så ska svenska forskare tillsammans med finska motsvarigheten till SMHI försöka ta fram extremt lokala väglagsprognoser.

Tanken är att ett kluster av bilar utrustade med halkmätare ska kunna varna andra bilister via dataservrar och en mobilapplikation.

– Den ska sitta på en bil som är ute och kör dagligen. Linjebussar, fraktbolag och även posten är ju intressant, säger forskaren Johan Casselgren vid Luleå tekniska universitet.

Fastskruvad på cykelstället bak på Johan Casselgrens kombi sitter lasersensorn som även en av Luleå kommuns bilar ska utrustas med i vinter. Ett 30 centimeter långt grått rör skyddar sensorn mot vatten och smuts.

– Den mäter om det är torr asfalt, om den är blöt, om det är is på den eller om det är snö på asfalten.

20 mätpunkter per sekund skickas till en bärbar dator inne i bilen som visar ett linjediagram.

– Ja, nu säger datorn att det är blöt vägbana helt enkelt, säger Johan Casselgren.

Om vinterns försök faller väl ut ska en större flotta av mätfordon och servrar runt om i staden göra det möjligt att skicka ut prognoser och varningar till Luleåborna genom en enkel mobilapplikation.

Förhoppningsvis kan det vara på plats inom tre–fyra år tror Johan Casselgren som har hjälp av den finska motsvarigheten till SMHI, FMI, i forskningsprojektet som ska ta fram mer detaljerade väglagsprognoser.

De som görs i dag baseras på omkring 800 stationära mätstationer längs det svenska vägnätet.

– Den här sensorn skulle kunna ge mer kontinuerliga mätningar och hitta de här halkiga partierna mellan de här stationerna också, säger Johan Casselgren.

Men finns det inte en risk att man som trafikant förlitar sig för mycket på det hjälpmedel som ni håller på att ta fram istället för på sitt goda omdöme?

– Till sist så är det ju alltid du själv som är ansvarig för hur bilen framförs. Det här ska ju bara vara ett hjälpmedel som gör det säkrare helt enkelt.

Nils Eklund, Luleå

Ekot

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista