1 av 2
Charles Larsson är maknadsdirektör på Sten och Ström som ligger bakom projektet. Foto: Jon Willén/Sveriges Radio
2 av 2
Den nya köpcentrumet Emporia rymmer 200 butiker. Foto: Jon Willén/Sveriges Radio

Nytt shoppingcentrum trots stenhård konkurrens

2:12 min

I takt med att flera av storstädernas köpcentrum bygger ut hårdnar konkurrensen om konsumenterna. På den heta marknaden ska dessutom två av Skandinaviens största köpcentra slå sig in. Först ut är shoppinggiganten Emporia i Malmö.

Men de malmöbor som Sveriges Radio frågar är tveksamma till om skåningarna verkligen behöver fler ställen att handla på.

– Nej, egentligen tror jag inte det för det finns ju väldigt gott om det, säger RoseMarie Kristiansen.

– Det finns ju mycket pengar i det och då får ju folk försöka handla. Men jag tror inte mycket på det, det blir för stort, för mycket, tycker Kent Andersson, som just nu handlar på köpcentrat Mobilia i Malmö.

På tio år har antalet köpcentra fördubblats i landet. Enligt branschforskningsinstitutet HUI research är siffran nu upp i runt 330 shoppinggallerior och fler blir det. Många befintliga köpcentrum bygger ut för att locka kunder och möta konkurrensen, som är stenhård i storstäderna.

Och den växer alltmer. Två nya jättar som båda vill göra anspråk på att vara Skandinaviens största köpcentrum står nu för dörren. Mall of Scadinavia i Solna öppnar 2015 och Emporia i Malmö slår upp portarna i dag.

Marknadsdirektör Charles Larsson på Sten och Ström som står bakom projektet tror själv att storleksgränsen är nådd nu.

– Ja vi är ju närmare 200 butiker här inne. Och precis som butiker vuxit genom åren så har ju centrumen också gjort det. Man behöver det för att möta och tillfredsställa konsumentbehoven. Men jag tror att gränsen går här, sägen han.

Detaljhandeln har på det stora hela genomgått en kraftig tillväxt de senaste tjugo åren. Men mellan shoppinggallerior pågår ändå något som Fredrik Kolterjahn på forskningsinstitutet HUI research liknar vid en kamp.

– Ja det gör det definitivt. Nu är det ju också så att befolkningen växer kraftigt, så på sikt är det inga problem. Men det är alldeles uppenbart att konkurrenssituationen nu och de kommande åren kommer vara väldigt hård, säger han.

Det finns många köpcentra, nu kommer två giganter. När är marknaden mättad?

– Marknaden blir aldrig helt mättad, för marknaden växer. Och vi ser parallellt med detta en urbanisering då folk flyttar in mot storstäderna. Och det är där de här projekten finns, säger Fredrik Kolterjahn.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista