1 av 2
Passagerare checkar in vid Terminal 4 på Arlanda flygplats. Foto: Johan Nilsson/Scanpix.
2 av 2
Ett av SAS Boeing 737-600 flygplan på väg ner för landning på Arlanda flygplats. Foto: Johan Nilsson/Scanpix.

Fortsatt tystnad kring hårda SAS-förhandlingar

13.00: Unionen: "Vi jobbar febrilt med att få ihop ett avtal"
2:26 min

Under dagen har flygbolaget SAS fortsatt att förhandla om de nya kollektivavtalen med facken för piloterna och kabinpersonalen. Styrelseordförande Fritz Schur i SAS säger till Danmarks Radio att förhandlingarna med facket går väldigt dåligt, rapporterar Ritzau.

SAS vice ordförande Jacob Wallenberg och ordförande Fritz Schur befinner sig i Köpenhamn, bekräftar Elisabeth Manzi, presschef på SAS, för Ekot.

Detta kan indikera att styrelsemötet är på väg att inledas, men varken tid eller plats bekräftas av SAS.

SAS operativa direktör Flemming Jensen sa tidigare i dag att det bud som pilotfacken lämnade under natten är långt ifrån SAS besparingsmål.

Unionens pressekreterare, Jennie Zetterström, beskriver förhandlingarna som intensiva.

– Vi jobbade på hela natten i princip och sov bara några timmar, innan förhandlingarna drog igång klockan nio igen. Och nu jobbar vi febrilt för att vi ska få ihop ett avtal som både gör att företaget kan leva vidare och att de anställda får rimliga villkor, säger Jennie Zetterström.

Sedan man lämnade in sina förslag i fredags har det varit intensiva förhandlingar.

Det svenska kabinfacket samarbetar nu med sina danska och norska motsvarigheter för att försöka få fram ett nytt avtal.

– Det är viktigt för oss att samverka med de andra facken, och företaget har också sagt att man vill ha mer lika villkor för alla tre länderna och det försöker vi tillmötesgå, säger Jennie Zetterström.

Jennie Zetterström vill inte kommentera hur jobbmöjligheterna ser ut för kabinpersonal som eventuellt måste gå från företaget.

Ekot har pratat med kabinpersonal och piloter anställda på SAS. Ingen vill ställa upp intervju i radio men flera säger att det ät ett oerhört känsligt läge, där det handlar om att hålla verksamheten levande och behålla jobben, men inte tumma för mycket på arbetsvillkoren.

Det skulle kunna allvarligt inverka på säkerheten i längden, säger en flygsteward vi talar med.

Om förhandlingarna mellan parterna i dag inte leder till en överenskommelse, och det i förlängningen sedan leder till att SAS inte kan genomföra sin sparplan på tre miljarder, så finns risk för en konkurs.

Enligt uppgifter är sparplanen ett krav för att bankerna ska ge SAS nödvändiga lån. Vid en konkurs så förlorar piloterna och kabinanställda sina jobb. Men det är inte helt omöjligt att få ett nytt jobb, säger chefen för Svenska Flygbranschen Jan Olov Bergling, om man är beredd att flytta på sig.

– Europas flygmarknad är inte växande utan tvärtom, den är nästan backande när det gäller personer sysselsatta. Men i Asien växer det enormt. Kina ska ju bygga 130-140 nya flygplatser. Alltså länder med dålig infrastruktur satsar väldigt mycket på flyg just nu, säger Jan Olov Bergling.

– Så det är i alla fall inte helt kört om man är villig att flytta på sig?

– Vill man flytta på sig då finns det absolut jobb, det är jag helt övertygad om, säger Jan Ove Bergling.

I Skandinavien och i Europa är det trångt om de få jobb som finns, säger Jan Olov Bergling. Men i Asien, Mellanöstern och snart också i Afrika, kommer det att se bra ut, menar han.

– Det finns mer jobb än det finns arbetskraft inom flyg om man tittar globalt över hela världen, säger Jan Ove Bergling.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".