1 av 3
Ett stort pressuppbåd väntar utanför SAS-huset på Kastrups flygplats i Danmark. Foto: Johan Nilsson/Scanpix
2 av 3
Hårt tryck. SAS vd Rickard Gustafson kommenterar förhandlingarna utanför SAS Huset på Kastrups flygplats vid 9-tiden på måndagsmorgonen. Foto: Andreas Hillergren/Scanpix
3 av 3
Förhandlingarna mellan facken och SAS ledning hålls på Kastrups flygplats i Danmark. Foto: Jens Noergaard Larsen/Scanpix

Alla fackförbund överens med SAS

Svensk pilotförening: ”Ett betydligt hårdare arbetsklimat”
1:26 min

SAS har slutit avtal med det danska kabinfacket, CAU. Det bekräftade SAS vd Rickard Gustafson alldeles nyss. Därmed har SAS slutit avtal med samtliga åtta fackföreningar.

Den danska kabinpersonalen har gått med på en förlängning av arbetstiden till 47,5 timmar i veckan mot tidigare 44 timmar, skriver Ritzau genom TT. De har också gått med på att avstå en månadslön per år.

Avtalet ger också möjlighet till arbete i 13 timmar under en arbetsdag.

Alla åtta fackförbund har alltså förhandlat fram nya kollektivavtal tillsammans med SAS. Nu fattas det bara att bankerna ska ge tummen upp till kommande lån och att styrelsen fattar beslutet att inte sätta SAS i konkurs. Först då är den akuta krisen över för bolaget.

SAS-aktien, som föll rejält förra veckan, vände kraftigt uppåt när Stockholmsbörsen öppnade i dag.

Det norska kabinfacket NKF förhandlade klart med SAS under måndagsmorgonen och tidigare i natt skrev det andra norska kabinfacket, SAS Norge kabinforening (SNK), under nya avtal med SAS.

Nya avtal med pilotföreningarna i Sverige, Norge och Danmark är sedan tidigare klara och detsamma gäller för fackförbundet Unionen, som representerar runt 600 kabinanställda på SAS. Det beskedet kom strax efter klockan fem i morse.

– Ett väldigt, väldigt svårt beslut, säger förbundsordförande Cecilia Fahlberg.

– Det som varit viktigt för oss är att trygga jobben, och det har också varit viktigt för våra medlemmar i alla de kontakter vi har haft. Sedan har det också varit väldigt viktigt att inte acceptera lönesänkningar, och det har vi lyckats uppnå. Det är ett svårt beslut, men det är också en situation i flygbranschen, det är en väldigt tuff konkurrens.

För den svenska kabinpersonalen innebär det nya avtalet inga lönesänkningar, däremot ökar arbetstiden väsentligt. Dessutom höjs pensionsåldern från 60 till 65 år.

Sören Skoog, vice ordförande för Svensk pilotförening, säger att piloternas nya avtal kraftigt försämrar arbetsvillkoren. SAS ska minska kostnaderna för piloterna med 30 procent i och med det nya avtalet, vilket inebär att piloterna förlorar nästan en månadslön per år, får utökad arbetstid och sämre pensionsvillkor.

– Det kommer innebära stora förändringar och ett betydligt hårdare arbetsklimat, det råder inget tvivel om det, säger Sören Skoog.

Är det så att att SAS-piloterna kommer att ha avtal som liknar konkurrenternas mer?

– Vår bedömning är att det här avtalet ligger långt under våra konkurrenter, även om man jämför med dem på lågservicebolagen.

Dagens SAS-flygningar kommer att fungera normalt, säger SAS presschef Elisabeth Manzi, men flera flyg har redan ställts in på grund av personalbrist.

Reportrar: Claes Aronsson och Katarina Helmerson

Ekot

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".