Chatta med Richard Björnelid om SAS-krisen. Foto: Anette Maltinus och Scanpix.

Chatt om SAS-krisen med Richard Björnelid

Richard Björnelid, ekonomijournalist och författare till boken SAS – om konsten att sänka ett flygbolag, svarade på publikens frågor i en chatt om SAS-krisen.

Liv Widell: Nu börjar chatten med Richard Björnelid. Välkommna att ställa era frågor.

13:29, 19 November 2012

Astrid: Kan du beskriva något/några av de felaktiga beslut som SAS ledning fattat som kan förklara den oändliga krisen?

Richard Björnelid: Hej Astrid! För det första har man inte skurit i kostnaderna i tid. Det skulle ha gjorts redan på 90-talet. Och sedan har senare ledningar fattat en mängd panikartade beslut

13:41, 19 November 2012

Ulf W: Hej Richard! Hur påverkar nuvarande kris resenärernas förtroende för SAS? Tror du att tex affärsresenärer börjar boka med andra bolag framöver eller kommer resenärerna fortsätta lita på företagets överlevnad?

Richard Björnelid: Hej Ulf! Jag tror att det går tillbaka till mer normala förhållanden ganska snart.

13:42, 19 November 2012

Wynona: Finns det en chans att det danska kabinfacket kan bli överkört eller är hela dealen beroende av deras ok? Hade det varit möjligt att bryta ut den danska delen ur SAS??

Richard Björnelid: Hej Wyona! Samtliga fack känner sig nog lie överkörda. De har ju ställts inför ett utlimatum. Men en underskrift från CAU måste ju krävas för att man ska kunna gå vidare. Nej, det tror jag inte hade varit möjligt. Vet att sådana tankegångar fanns när det var konkursjot i mars 2010.

13:45, 19 November 2012

per: hur stor konkurrans kommer sas få av lågprisarna i närtid på långflyg? vad är sannolikheten att sas kan uppdatera flottan i närtid?

Richard Björnelid: Hej Per! Till en början tror jag att konkurrensen blir ganska marginell men på ett par års tid kan den bli kännbar. SAS har i dagens läge knappast råd att förnya sin långdistansflotta. Det tror jag att man överlåter med varm hand till en eventuell ny ägare.

13:46, 19 November 2012

Astrid: Du nämnde att du tror konkurrensen kommer öka ytterligare. Är det genom mer aktivitet från nuvarande (lågpris-)aktörer? Eller tror du Europamarknaden kan rymma ännu fler bolag?

Richard Björnelid: Hej Astrid! Mer lågpris på långdistans och längre fram fler asiatiska bolag som vill in på marknaden, inte minst kinesiska bolag.

13:47, 19 November 2012

Undrande: Är detta konstgjord andning, eller är det en ny sund bas för långsiktig drift av detta dyra flygbolag ?

Richard Björnelid: Hej! SAS problem är att bolaget är så beroende av hur det går för Europa och där är inrikesmarknaden ett getingbo. Hopplöst att få lönsamhet i. Men man vet aldrig om marknaden kan vända uppåt om en konsolidering sker och konjunkturerna återvärnder. Men det ser inte ut så. Och ägarna vill ju sälja SAS, så man klär bruden, som man brukar säga.

13:50, 19 November 2012

Elin: Hur många år ger du SAS - ifall de överlever den akuta krisen idag?

Richard Björnelid: Hej Elin! Ägarna vill sälja SAS och bolaget kan klara sig till dess om det kan få till uthållga vinster.

13:51, 19 November 2012

Tveksam: Kan verkligen SAS landa på en sund kostnadsnivå, för långsiktig drift. Dubbelt dyrare än Norewegian. Hur länge räcker dessa lån, realistiskt ?

Richard Björnelid: Hej! Jämfört med Norwegian ligger SAS fortfarande högt. Frågan är ur mycket högre priser SAS kan ta ut för att produkten är mer avancerad.

13:52, 19 November 2012

Svempa: Beslut om att sälja groundverksamheten har tydligen fattats. Anser du att det finns köpare? Har du någon uppfattning om marknadsvärdet? Och värdet vid en situation där SAS inte längre flyger?

Richard Björnelid: Hej Svempa! Swissport har varit och tittat på SAS och jag tror att en affär kan presenteras så fort allt det här andra har lagt sig. Det talas om ca 1 miljard, men SAS är ju inte i bästa förhandlingsläge precis.

13:54, 19 November 2012

Sanne: Om man har haft en 10 årig tjänst tidigare i SAS, påverkas tjänstemannapensionen och utbetalningen på något sätt?

Richard Björnelid: Hej Sanne! Jag har tyvärr inte den insikten i kollektivavtalen som krävs, men elt klart har pensionerna varit kanske den viktigast delen för SAS att förhandla ner.

13:55, 19 November 2012

Svempa: Anser du att det i dagsläget finns någon operatör med stora jet som med kort varsel kan/vill gå in och ta över ev nedlagda linjer inrikes Sverige?

Richard Björnelid: Hej igen Svempa! Bra fråga. Många flygbolag har plan som står på backen, t ex Ryanair, men det ska ju passa in i trafiken också och gå från rätt flygplatser. Leasingmarknaden har en uppsjö av plan att hyra in så det är ju egentligen bara för hugade att ta för sig.

13:58, 19 November 2012

Daniel: Hur ligger SAS nya löner och villkor jämfört med Norwegian?

Richard Björnelid: Hej Daniel! Piloter ungefär detsamma efter vad jag har hört. I övrigt vet jag inte. Norsk kabin är generellt dyrare än svensk.

13:59, 19 November 2012

Undrande: Utan att förnya flottan, går det väl inte att konkurrera ? Varken bränsle eller service mässigt ? Finns realistiska resurser för ny flotta ?

Richard Björnelid: Hej igen! SAS har förnyat nästa hela sin flotta inom de närmaste åren med undantag för långlinjer där man flyger med över tio år gamla Airbus som kommer att ha en stor kostnadsnackdel jämfört med den nya generationens flygplan som Dreamlinern.

14:01, 19 November 2012

Arne: Varför pratas det så litet om Norwegian och Ryanair’s "skatte flykt"? Det går ju inte konkurera på lika villkor när skatt och sociala avgifter inte betalas pga att man placerar sin personal utomlands. Det samma gäller ju vissa kabinanställda som har otroligt låg lön från vissa länder.

Richard Björnelid: Hej Arne! Det är sant att lågprisflyget har etablerat en aggressiv stil, Ryanair t ex skyr facken som pesten och samtliga jagar kostnader som besatta. Men så länge de håller sig inom lagens gränser - vilket från och till prövas - är det svårt att säga något om. Kunden får helt enkelt avgöra själv.

14:04, 19 November 2012

Thorsten Schütte: Höjning av pensionsåldern från 60 - 65 för kabinpersonalen, gäller den tvärt eller blir det en mjuk övergång? Extremt orättvis med att två personer med en dag skillnad i födelsedatum ska behandlas fem år olika!

Richard Björnelid: Hej Torsten! Vet ej, men risken kanske är att det kan slå väldigt olika. Kan inte vara kul att förutsättningarna ändras så radikalt.

14:06, 19 November 2012

Nisse Hult: Hej Rickard. Intressant bok som du har skrivit. MIn fråga är om man skulle minska lönen för alla anställda i SAS till 0kr/mån så har bolaget fortfarande 50% högre kostnad än lågkostnadsbolagen. Kan det stämma?

Richard Björnelid: Tack Nisse! Ha ha, det är vad Norwegians vd Björn Kjos säger i en intervju. Jag kan inte säga annat än att SAS har en helt annan struktur än ett lågprisflygbolag. Därmed är kostnaderna betydligt högre överlag, men här har fokus legat mycket på personalkostnader och vi kan säkert räkna med att piloter m fl kommer att kräva av SAS ledning att den tar itu med alla onödiga kostnader som finns i bolaget.

14:09, 19 November 2012

Lasse: Det är inte bara SAS som har ekonomiska problem, hur ser du på statusen hos övriga svenska inrikes flygbolag? Kommer det fler konkurser den närmaste tiden?

Richard Björnelid: Hej Lasse! Skyways gick i konkurs, men det var ett bolag som aldrig gått bra, en riktig lindansare. Malmö Aviation har haft sina kriser men är duktiga. Sverigeflyg har i dag samma ägare som MA (Per G Braathen). Nextjet har jag förstått var illa ute ett tag men har repat sig. Mer än så kan jag inte säga.

14:11, 19 November 2012

Tågresenär: Vad ska SAS vara bra för egentligen? Varför ska vi klamra oss fast vid ett olönsamt bolag? (Vet att de är ensamma på vissa linjer i Norrland etc, men där kan väl andra bolag ta över?)

Richard Björnelid: Hej Tåget! Nej, egentligen finns det ingen anledning. SAS har fått 11 miljarder kronor tidigare i två nyemissioner och står ändå på randen till konkurs. För Danmark är SAS dock oerhört viktigt då SAS är en storkund på Kastrup. I Norge är man helt beroende av ett fungerande inrikesflyg och vill ha två aktörer som konkurrerar. Nu krävde ju norske näringsministern att Wideröe skulle säljas och då man har redan Norwegian.

14:14, 19 November 2012

Undrande: Kan Norwegian bli lönsamma på långlinjer utan SAS konkurs ? Vad skall de flyga med åtta maskiner ?

Richard Björnelid: Hej! Det blir oerhört intressant att se hur Norwegian ska klara långlinjerna. Det är en betydligt mer komplex affär än att flyga från A till B i Europa. Åtta maskiner kan förstås bli fler. SAS har elva.

14:16, 19 November 2012

Arne: Tror du att ledningen på SAS får avgå nu efter alla katastrofala besluts som tagits? Jag undrar vilket förtroende de anställda har för deras chefer och ägare?

Richard Björnelid: Hej Arne! Nej, jag tror att de sitter kvar. Däremot borde väl ordförande Schur och vice ordförande Wallenberg lämna styrelsen vid nästa stämma. Det var ju på gång redan tidigare.

14:17, 19 November 2012

Beng: Jag undrar hur du ser på danska lufburna servitörers rätt till 35.000 danska kr i månaden plus alla tillägg, att CAU alltid lyckats ta sig till (för) höga höjder i förhandlingar och att svenskar i princip alltid misslyckas med danskars sätt att förhala förhandlingar, förvrida ingångna avtal till der fördel etc. Är det en flatet i svensk natur eller dumhet i att vi inte begriper va dom säger och inte säger?

Richard Björnelid: Hej Bengt! CAU har retat gallfeber på de andra facken men de är skickliga förhandlare och ser alltid till att tjäna något på en förhandling

14:19, 19 November 2012

Kenneth Andersson: Hej, Richard Björnelid! OM det är nu så att SAS skulle gå konkurs? Det negativa är att personalen blir reducerad vilket är olyckligt. Det positiva som jag ser det är kanske att man blir av med skulderna. Kan man starta om på nytt i annat namn och återanställa personalen? Tack på förhand. Kenneth.

Richard Björnelid: Hej Kenneth! Det har varit en av spekulationerna att man lägger över tillgångarna i ett nytt bolag, så skedde när Swissair blev Swiss och köptes upp av Lufthansa. Men det är en ganska komplex fråga.

14:21, 19 November 2012

Erwin: Hej! Vad händer med vår biljett den 22/12 december till Zurich T/R om går i konkurs bolaget? Är den tillsammans med SWISS? Tack för svaret! Mvh; Erwin

Richard Björnelid: Hej Erwin! Tyvärr vågar jag inte svara på det. Vänd dig till resebyrån.

14:22, 19 November 2012

Karin: Hej! Om SAS "försvinner", vilka aktörer är det som är mest aktuella för att ta över trafiken? Både inrikes och på längre linjer. När tror du att det kommer att bli dyrare att flyga igen? Borde inte miljöskäl göra det intressant att göra flyget dyrare - vilken reell makt har i så fall politikerna att genomföra detta? (om det är svårt för tre regeringar att enas om SAS lär det inte vara lättare för hela världen att enas om att det borde kosta mer att smutsa ner i luften?) /K

Richard Björnelid: Hej Karin! Inrikes finns det mindre aktörer som kan vara intresserade, som t ex Malmö Aviation, Sverigeflyg, Wideröe i Norge etc. Långlinjer kan de stora bolagen intressera sig för plus förstås Finnair. Dyrare kan det bli först om vi får en balans i utbud och efterfrågan. och då krävs en konsolidering av marknaden.

14:24, 19 November 2012

Liv Widell: Intresset har varit stort, vi tackar för alla frågor!
Tyvärr hinner vi inte svara på allt denna gång, men vi hoppas kunna återkomma inom en snar framtid.

14:24, 19 November 2012

 
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".