En bilmässa i Harbin, nordöstra Kina, lockar besökare. Men marknaden är på väg att mättas. Foto: Wang Jianwei/Scanpix.

Tillväxten på Kinas bilmarknad bromsar in

Köparna allt mer kräsna
1:01 min

Tillväxten på världens största bilmarknad, den kinesiska, väntas nu sakta ned avsevärt, det spår konsultfirman McKinsey i en rapport i dag. Tillväxten väntas bli i genomsnitt 8 procent per år fram till år 2020. Åren 2005 till 2011 växte marknaden med i genomsnitt hela 24 procent per år.

Bilmarknaden i Kina börjar nu att bli mättad. De största städerna klarar inte längre av alla nya bilar, städerna är ofta helt insvepta i smog och trafikstockningar är mer regel än undantag.

Myndigheterna har därför på många håll tvingats att begränsa utfärdandet av nya registreringsskyltar, i ett försök att minska försäljningen.

Samtidigt har bilmarknaden i Kina nu blivit så stor att en minskad tillväxttakt varit väntad. Detta sagt, marknaden kommer, enligt McKinseys rapport att fortsätta att växa med åtta procent per år. Och år 2020 beräknas hela 22 miljoner nya bilar säljas i Kina.

Samtidigt har den kinesiske bilköparen blivit mer kräsen, i takt med att medelinkomsten i landet ökat. Bilmarknaden i Kina kommer mer och mer att börja se ut som den i Europa och Nordamerika. Försäljningen av stadsjeepar bedöms öka med i snitt 13 procent per år, betydligt mer än den totala bilförsäljningen alltså.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".