Åkaren Anita Telning vid ratten. Foto: Jesper Ingevaldsson/Sveriges Radio.

Risk för problem med snöröjningen i vinter

"Ingen ska bryta mot lagen för att utföra en uppgift"
1:48 min

Det kan bli stora problem med vinterväghållningen eftersom nya förutsättningar gör att åkare inte längre kan undantas från de kör- och vilotidsregler som finns. Därför finns det risk att de kommer att hindras från att rycka ut om det kommer mycket snö.

Anita Telning är åkare i Göteborg som brukar göra mycket vinterväghållningsuppdrag.

– Det kommer att få konsekvenser, finns det inga chaufförer att få tag i som kan köra kvällstid så kommer inte vägarna bli saltade och plogade. Tyvärr har det tidigare kommit kritik mot plogning och saltning, och det kommer visa sig mycket mer i år, säger hon.

Mycket av vinterväghållningen i Sverige sköts av åkare som till vardags kör andra uppdrag, men som rycker ut med salt- och plogbilar på exempelvis kvällar och helger när det kommer snö. Det finns bestämmelser hur mycket en åkare får köra och hur mycket åkaren måste vila, men de som ryckt ut för att bekämpa snön har tidigare kunnat undantas från dessa regler. Detta då polisen tidigare varit tillsynsmyndighet för de företag som sköter vinterväghållningen, och de har haft möjligt att göra så kallat rapporteftergift för åkare som jobbat mer än vad som egentligen är tillåtet.

Men vid årsskiftet tog Transportstyrelsen över som tillsynsmyndighet för vinterväghållningsarbetet, och de har nu efter flera utredningar och samtal med åkeribranschen och Trafikverket kommit fram till att de inte har möjlighet att göra samma undantag som polisen tidigare gjort.

– Vi har gått igenom regelverket och bedömer att det är väldigt tydligt på den här punkten, och då får det de här konsekvenserna, säger Petra Wermström, som är ansvarig för yrkestrafik på Transportstyrelsen.

Och enligt åkeribranschen kommer det här alltså innebära att många åkare som blandar uppdrag nu kommer tvingas avstå från att åka ut och ploga och salta vägar om de inte ska riskera böter på hundratusentals kronor. Det kommer medföra kraftiga försämringar av vinterväghållningen, menar de.

Tony Persson på Trafikverket, som är beställare av vinterväghållningen, menar att de kommer att se över om förändringar i upplägget kan behöva göras, men räknar med att det ska gå att lösa.

– Ingen ska bryta mot lagen för att utföra en uppgift, utan det här måste byggas upp med bemanningsplanering och organisationsplanering utefter de föreskrifter som är, säger Tony Persson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".