1 av 2
Pojkar som leker med flickleksaker och flickor som leker med pojkleksaker finns i årets mer könsneutrala katalog från leksaksföretaget BR. Foto: Fredrik Sandberg/Scanpix
2 av 2
Foto: Fredrik Sandberg/Scanpix

Könlösa klappar melodin i årets kataloger

Anmälningar till reklamombudsmannen och kritik i sociala medier tog skruv. I år kör flickorna brandbil och pojkarna leker frisör i de stora leksakskedjornas julkataloger.

De senaste åren har jättarna på den svenska leksaksmarknaden, Toys R Us och BR-leksaker, fällts av reklamombudsmannen (RO) för könsdiskriminerande reklam. BR-leksaker anmäldes och fälldes till exempel för en reklamfilm där speakerrösten pratade om "bilar till killarna och prinsessor till tjejerna".

Men i årets julkataloger och annan reklam är det andra bullar. Gärna bakade av en pojke i ett leksakskök.

– Under flera år att vi upplevt att genusdebatten vuxit starkt på den svenska marknaden och vi har upplevt att vi måste anpassa oss, säger Jan Nyberg, försäljningsdirektör på Top Toy som äger både BR-leksaker och Toys R Us, som är de största aktörerna på den svenska marknaden.

För att hamna rätt har företaget sedan ett år tagit hjälp av reklamombudsmannen.

– Vi har fått utbildning och vägledning från deras sida. Så därför har vi gjort katalogerna för både BR och Toys R Us på ett helt annat sätt i år. Med det nya genustänket finns inte längre något som är rätt eller fel. Det är inte en kill- eller tjejgrej, utan det är en leksak för barn, säger Jan Nyberg.

TT

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".