En Boeing 737-800 tillhörande Norwegian. Foto: Johan Nilsson/Scanpix

Norwegians piloter fick skriva sig i skatteparadis

"Man löser det på sitt eget lilla sätt"
2:18 min

Samtidigt som SAS piloter har fått försämrade anställningsvillkor, har konkurrenten Norwegian länge försökt sänka sina lönekostnader, bland annat genom att piloterna fått skriva sig i skatteparadis.

Frågan är känslig och Norwegian har efter granskning från norska skattemyndigheterna om eventuellt skattefusk bland piloter, delvis backat från modellen.

En pilot som vill vara anonym och som berättar hur kontrakten och månadslönen kan se ut.

– De här flosklerna när man pratar om kontrakten: Ledningen säger att de gör ingenting som är olagligt, de uppfyller myndigheternas regler. Det är svårt för någon att antasta, det är omoraliskt, kan jag tycka. Men det tar de inte, det kommer aldrig upp på bordet. Där står det Bangkok-bas, och jag har hört en siffra på 8.000 euro och då är det liksom "no questions asked".

– Man löser det på sitt eget lilla sätt. De frågar var man vill ha sina pengar utbetalade, och du får uppge ett konto.

Norwegian har kontraktsanställt piloter som frilansande egenföretagare, som fått ut sina löner i skatteparadis som Jersey och Isle of Man men bor på annat håll. Ett sätt för bolaget att radikalt sänka lönekostnaderna eftersom man sluppit betala skatt och sociala avgifter.

Efter det att de norska skattemyndigheterna inlett en granskning om eventuellt skattefusk och man fått intern kritik mot att anställa piloter som egenföretagare har Norwegian backat.

Enligt bolaget är det av rättviseskäl och för att få bättre överblick över anställningsvillkoren. Samtidigt skriver man i ett mail till Ekot att man inte kan garantera att modellen med kontraktsanställningar kan frångås helt.

Gunnar Mandahl, ordförande i Svenska Pilotföreningen, är kritisk till kontrakten som han menar blir vanligare i branschen. Han anser att de försämrar piloternas sociala rättigheter vid pension, sjukskrivning och föräldraledighet, och rent allmänt ger oerhört tuffa arbetsvillkor:

– Kvoten är ökande och det är den trenden som oroar oss. Jag skulle säga att det är en ganska extrem situation för en arbetstagare, man hamnar helt utanför.

SAS högsta chefer har länge beklagat sig över att bolagets lönekostnader är så mycket högre än konkurrenternas. Lönesänkningen för piloterna efter måndagens krisavtal motsvarar en månadslön.

Gunnar Mandahl frågar sig om SAS besparingar verkligen kommer räcka när konkurrenterna har möjligheten att använda sig av frilansande piloter som skatteskriver sig i låglöneländer.

– De är ju del i hela konkurrensbilden, det är klart att de påverkar prisbilden på flygresor.

Håll dig uppdaterad

Följ Ekot på Facebook och Twitter.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".