Enligt trafikförordningen är det olagligt att köra om man är trött. Foto: Johan Nilsson/Scanpix.

Forskning ska hindra förare att somna vid ratten

Var sjätte bilförare är för trött för att köra bil. Därför ska en expertgrupp nu ta reda på hur man kan hjälpa förarna att veta när de är för trötta. För det händer att bilförare till och med somnar.

En tredjedel av alla trafikolyckor beror på att en bilförare är för trött.

Trötthet är svårt att mäta och därför ska nu en expertgrupp reda ut hur man kan hjälpa förarna att veta när de är för trötta och hur polisen ska kunna slå fast att någon är för trött.

– Vid alkohol har vi mätare. Vi kan titta på om en människa är påverkad eller inte. Är det någon som kört väldigt fort och kört av i en kurva kan vi direkt se att det beror på att de kört för fort. Men just vid trötthet finns ingenting som vi kan se, säger Bengt Svensson, kommissarie på Rikspolisstyrelsen.

Trots att det enligt trafikförordningen är olagligt vara trött när man kör bil, är det svårt för polisen och åklagare att bevisa att någon har varit det, skriver Dagens Nyheter.

Vid en trafikolycka händer det att föraren först erkänner för räddningspersonalen att han eller hon somnat, men sedan ändrar sig när polisen kommer på plats. Då säger man istället att man väjt för ett djur. För att slippa straff, tror Bengt Svensson.

I den nya utredningen samarbetar flera myndigheter, stressforskare och sjukvård för att ta reda på vilka nya sätt trafiksäkerheten kan förbättras. Det finns redan tekniska hjälpmedel, till exempel kameror i bilen som känner av förarens ögonrörelser, men det räcker inte.

Fram till 2020 ska antalet bilförare som har somnat eller nästan somnat under bilkörning, halveras från idag.

Tre faktorer spelar en tydlig roll för att man håller sig vaken: Vilken tid på dygnet man kör, hur många timmar man har sovit och hur många timmar man har varit vaken. Men det finns också andra faktorer.

– Man kanske har varit på en fysisk ansträngning, som Vätternrundan eller ett Vasalopp, eller man kör på en väg som är väldigt tråkig. Och sedan är det viktig att man verkligen tar de här signalerna på allvar.

– Här finns det en okunskap. Många tror att det kanske hjälper att veva ner fönstret eller sätta på radion, men det går inte att bevisa att det hjälper. Det enda som gäller är att stanna, säger Anna Anund, forskare på Statens väg- och transportforskningsinstitut.

Håll dig uppdaterad med Ekot

Följ oss på Facebook och Twitter.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".