Nästa år kommer Arla att sälja mjölk i Icas namn. Foto: Björn Larsson Rosvall/Scanpix

Oklart ursprung för handlarnas egen mjölk

"Jag tycker att egna varumärken är ett stort hot"
1:41 min

Handeln tar nu makten över mejerihylllan och siktar på att en fjärdedel av mjölken ska säljas under eget varumärke. För konsumenten blir mjölken billigare men det blir också svårare att veta varifrån den kommer.

– Man kan inte veta var Ica hämtar sin mjölk. Därför tycker jag att egna varumärken är ett stort hot, säger mjölkbonden Ingrid Sommar från Västerås.

I den stenhårda konkurrensen på mejerimarknaden vill mjölkbönderna gärna haka på trenden med närproducerat. Haken är att det ofta är dyrare och både handel och konsumenter är främst intresserade av låga priser.

Allra billigast är oftast handelns egna varumärken. I dag står dessa för drygt tio procent av mejeriprodukterna, men handeln tror att den andelen kan växa upp mot en fjärdedel. Det är betydligt högre än den totala andelen egna varumärken i livsmedelsbutikerna som ligger på drygt 18 procent.

Först ut var Axfood som för ett år sedan lanserade mjölk under eget varumärke. I höst har Coop börjat sälja mjölk från eget mejeri och efter årsskiftet kommer mejerijätten Arla att sälja mjölk under Icas eget varumärke.

Thomas Svaton, vd för Svensk dagligvaruhandel ser bara fördelar med utvecklingen.

– Det betyder ökad lönsamhet för kedjan, bättre priser för kunderna och en trygg avsättning för Arla.

Men Arlas egna bönder, som också äger bolaget, är inte lika övertygade. Importen av mejerivaror ökar och står i dag för hälften av all ost och nästan 40 procent av all yoghurt. Importen i kombination med handelns prispress spär på tveksamheten inför att leverera mjölk under någon annans varumärke. Orsaken är att billig mjölk till konsumenterna långsiktigt kan innebära lägre pris till producenterna.

– Jag personligen tycker inte om det, jag skulle hellre vilja att vi gick under Arla, säger mjölkbonden Malin Östlingsson från Österhaninge.

Varför det?

– För då har vi ingen som pressar priserna.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".