Skärmdump från sponsrade sidor på Facebook i mobilen.

Facebook riskerar dras inför rätta för reklam

Konsumentmyndigheterna i flera nordiska länder hotar dra Facebook inför domstol om det inte blir stopp för all oönskad reklam i användarnas nyhetsflöden.

Det är säkert många som reagerat på att reklamen ökat markant på Facebook på senare tid.

Bland dem finns konsumentombudsmännen i Sverige, Norge och Danmark som anser att marknadsföringen kan betraktas som oönskad reklam, något som är förbjudet enligt ett EU-direktiv, skriver Computer Sweden.

– Det sociala nätverket bryter sannolikt mot det europeiska direktivet för integritet vid elektronisk kommunikation, genom att det låter företag annonsera direkt i användarnas nyhetsflöden, säger den norska konsumentombudsmannen Gry Nergard, till IDG News.

I ett brev till EU-kommissionen uttrycker konsumentombudsmännen också missnöje med Facebooks sponsrade inlägg som dyker upp när någon av användarens vänner gillat en produkt eller ett produkt eller varumärke.

Konsumentombudsmännen vill först diskutera med Facebook, men om det inte leder till förändring hoppas de att EU-kommissionen ingriper.

TT

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".