Transportstyrelsen fakturerade för överklagan

2:34 min

Transportstyrelsen tog tidigare i år till drastiska åtgärder mot en fartygsägare som överklagat flera fakturor från myndigheten. Hanteringen av fallet får både rättsexperter och justitiekanslern Anna Skarhed att reagera.

--Nu har jag ju inte tagit del av handlingarna, men jag har aldrig tidigare hört talas om att en myndighet skulle ha gjort så här, säger Anna Skrahed.

Vi träffar Bengt-Arne Bursöheim i Helsingborg, ombord på hans träbåt Wittskär. Båten har varit föremål för en lång konflikt mellan honom och Transportstyrelsen, som ansvarar för inspektioner och besiktningar av fartyg.

I 16 år har Bengt-Arne överklagat i stort sett det mesta som myndigheten krävt av honom, han har skickat över 200 brev, mycket gäller fakturor han ska betala. Flera gånger har han haft rätt och fått fakturor avskrivna.

– Jag anser att jag har båten så pass i ordning att jag vågar protestera. Hade man inte haft båten i ordning hade man varit tyst som en mus. Jag kan ju inte gå ner och slå dem på käften med ett basebollträ utan jag måste ju skriva till dem.

Tidigare i år, när Bengt-Arne Bursöheim hade överklagat en ny faktura, gjorde myndigheten något som inte är tillåtet. De skickade en räkning till honom på 1 400 kronor för den tid det hade tagit att hantera hans överklagan.

När han överklagade även den fakturan så fick han en räkning till, den här gången på 2 800 kronor. Bengt-Arne kontaktade Transportstyrelsens juristavdelning som satte stopp för det hela och han fick återigen rätt mot myndigheten. Hanteringen får Joakim Nergelius, professor i rättsvetenskap, att reagera.

– Det är ju inget privat företag som skulle komma undan med ett sådant agerande, då skulle det bli anmälningar till Konsumentombudsmannen och Allmänna Reklamationsnämnden. Då blir det ju mer anmärkningsvärt att en statlig myndighet ägnar sig åt sådant här.

Jörgen Hansson är chef på Transportstyrelsens lokala kontor i Malmö. Han förklarar hur de tänkte.

– Det diskuterades vid ett möte en gång, då sa vi att man kunde fakturera den tiden man lägger ner för att besvara även den typen av brev.

Gjorde ni det med andra som överklagat också?

– Nej, det får man då göra sedan, det här var ju första fallet

Man får intryck av att ni valt ut honom för att han är besvärlig och vill skrämma bort honom med fakturorna.

– Nej, det är för att vi lägger ner mycket tid och vill kunna ta betalt för vad vi gör.

Justitiekansler Anna Skarhed är tveksam.

– Det är väl klart att en sån här händelse är någonting man måste titta på från myndighetens sida till att börja med och det är naturligtvis också en sån fråga som kan tas upp av JK eller JO som en tillsynsfråga.

Håll dig uppdaterad med Ekot

Följ oss på Facebook och Twitter.

Alexander Gagliano

Ekot

#link=331198#

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista