Krav på högre kompetens hos SFI-lärare

2:28 min

Kraven på dem som lär ut svenska för invandrare är alldeles för låga, anser flera experter. När den nya lärarlegitimationen införs under 2013, så krävs bara en termins studier i svenska som andra språk.

Det är alldeles för lågt, anser Christer Hallerby som just nu leder en utredning på uppdrag av regeringen om SFI.

– Ska vi ha en rimlig kompetens för SFI-lärarna så bör kraven vara åtminstone de dubbla, säger han.

Liknande kritik kommer från flera andra håll. Inga-Lena Rydén som är föreståndare för Nationellt centrum för svenska som andraspråk på Stockholms universitet, hade hoppats på att SFI-utredningen som ska komma med förslag på en mer effektiv svenskundervisning även skulle föreslå högre krav för lärarbehörigheten, men några sådana kommer inte eftersom det inte ingår i uppdraget.

För att bli ämneslärare i grundskolan krävs tre terminers ämnesstudier. Att det bara krävs en termins studier i svenska som andra språk för SFI-lärare, minskar förutsättningarna att göra ett bra jobb, inte minst när det handlar om att undervisa analfabeter, säger Inga-Lena Rydén.

 – Jag vill påstå att det är det svåraste läraruppdrag du kan ha, att alfabetisera personer som kommer från vad vi kallar för talspråkliga miljöer.

 Det finns kommuner, till exempel Stockholm och Borlänge, som kräver 60 högskolepoäng, men för de flesta anordnare är det tillräckligt svårt att hitta lärare som lever upp till 30-poängskravet. Flera kommuner Ekot talat med anser att de lärare som inte har mer än 30 poäng behöver arbeta tillsammans med lärare med mer erfarenhet eller utbildning.

Så arbetar man i Södertälje, den kommun som kanske har mest SFI-undervisning i landet och där knappt hälften av lärarna är behöriga enligt de nya kraven. I en kommande upphandling av SFI krävs att 60 procent av lärarna ska vara behöriga - och för Jussi Koreila som är rektor skulle det vara svårt att hitta lärare om kraven vore högre än 30 högskolepoäng i svenska som andra språk.

 – Jag tvivlar på det. Det skulle vara svårt, åtminstone till en början om inte jobbet blir attraktivt så att fler skaffar sig den här kompetensen, säger han.

Även Inga-Lena Rydén på Stockholms universitet tror att det skulle ta tid att hitta tillräckligt med lärare, men det hade det varit värt att vänta på, anser hon.

– Man kunde ha gjort ett undantag på behörighetskravet för SFI-lärare och höjt den tidsperioden i stället för att sänka nivån för kompetensen. Det är det som är så svårt att förstå. För när man gör det värderar man ämnet också och det är beklagligt ur samhällsperspektiv och väldigt obegripligt.

Katarina Helmerson

Ekot

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista