AB Volvo blir etta på lastbilstoppen när man blir ägare i ett nytt dotterbolag till kinesiska Dongfeng. Foto: AB Volvo

Volvo blir störst i världen efter affär i Kina

Volvos vd Olof persson om affären: "Vi blir störst i världen"
2:33 min

Sveriges största företag tar nu klivet upp och blir världens största företag i sin bransch. Det handlar om AB Volvo som nu blir etta på lastbilstoppen när man blir ägare i ett nytt dotterbolag till kinesiska Dongfeng. Volvokoncernens ledning är just nu i Kina och vd Olof Persson berättar om affären på telefon.

– I och med detta så blir vi faktiskt nu störst i världen på tunga lastbilar och det är någonting som är positivt för oss och det skapar storleksfördelar och det skapar synergier runt om i världen. Och genom den här affären har vi sett till att vi fått ett väldigt starkt fäste på den kinesiska marknaden som faktiskt för lastbilar är lika stor som den nordamerikanska och den europeiska tillsammans, säger Olof Persson.

För sex miljarder kronor får AB Volvo 45 procent av dotterbolaget DFCV, Dongfeng Commercial Vehicles. Det är så man gör affärer i Kina, joint venture, samriskbolag, och det betyder att majoriteten ägs av Dongfeng. Ledningsgruppen i det nya bolaget delas jämnt, hälften var, men vd blir kines och finanschef blir svensk. Och kineserna får majoritet i styrelsen.

Det är ingen ny kontakt som tas, AB Volvo och Dongfeng har samarbetat i flera år redan innan samriskbolaget bildades. Dongfeng är näst störst i världen sett till antal tillverkade fordon medan AB Volvo är nummer tre. Man kan säga att trean och tvåan går samman och blir etta.

Dongfeng har 28 000 anställda och den ständigt pågående diskussionen om eventuell jobbflytt från Sverige till Kina kommenteras av Olof Persson så här.

– Man kan säga att vår erfarenhet när vi har gjort sådana här affärer och joint venture innan, är att det har en positiv effekt på de anställda i våra huvudländer, typ Sverige. Det går naturligtvis inte att garantera någonting men vi tror säkert att vi kommer att få samma utveckling när vi kommer igång med det här.

Kommer det att flyttas jobb från Sverige och Göteborg till Kina till exempel?

– Nej, inte alls. Det här är en satsning för att vara och växa i Kina och serva den kinesiska marknaden, den lokala marknaden, och det gör vi genom att bygga upp och fortsätta att bygga upp den underleverantörsstruktur som finns här. Så det finns inga planer alls på att outsourca utan vi är här för den kinesiska marknadens skull.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".