Flyginsats till Mali påverkar Afghanistanstyrkan

1:57 min

Sverige ska hjälpa till med flygtransporter i samband med den militära operationen i Mali. Det har regeringen beslutat. Sverige ska använda de transportflygplan som står i Ungern och som är delägda med flera andra länder. Men de är så fullbokade att Försvarsmakten måste ställa in beställda flygningar till Afghanistan för att kunna flyga till Mali.

– Det är en resurs som man försöker använda så optimalt som möjligt, så normalt sett är alla flygtransporterna fullbokade för att använda flyget så effektivt som möjligt, säger Försvarets insatschef, generallöjtnant Anders Silwer.

Tolv länder, inklusive Sverige, delar sedan 2009 på tre stora transportflygplan av modell C-17, som står Ungern.

Planen bokas långt i förväg, för Sveriges del ofta för transporter till styrkan i Afghanistan. Följden är att när den svenska regeringen nyligen sa att Sverige skulle bistå en afrikansk styrka i Mali med 40 flygtimmar så fanns det inga lediga timmar i februari och mars för den här typen av flygning.

En orsak är att EU- och Natooperationer går först, medan den här typen av hjälpinsatser kommer långt ner på listan.

Lösningen är att ställa in transporter till Afghanistan. Anders Silwer tonar ner  hur det påverkar styrkan där.

– Ja, det är klart att det påverkar, men inte i nämnvärd omfattning. De är planerade för att göra det så billigt och effektivt som möjligt. Så det vi får göra då är att antingen beställa andra transporter eller göra det senare helt enkelt.

Blir det extrakostnader då?

– Ja, men då behöver vi inte betala en C-17-kostnad för det. Så i ett Afghanistanperspektiv så uppfattar jag att det ligger inom den ram som regeringen gett oss, säger han.

Enligt Anders Silwer blir kostnaden för Afghanistantransporterna i det långa loppet ungefär densamma, även om ett civilt flyg skulle hyras in den närmaste tiden.

Att Sverige nu mest tar hem utrustning därifrån och inte kör dit så mycket på grund av minskningen av den svenska styrkan gör att en omprioritering till Mali den här gången slår mindre hårt.

Det är osäkert vad planen kan transportera i Mali, då tunga fordon som de afrikanska styrkorna har måste vara godkända enligt amerikanska flygvapenregler för att kunna tas ombord på C-17-plan.

– Det finns väl en risk att en del materiel inte är certifierad på det sättet, enligt det amerikanska regelverket som det flyger efter, säger insatschef Anders Silwer.

Mats Eriksson

Ekot

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista