Björklund: Lärarkompetens kommunernas ansvar

2:29 min

Kravet på lärarlegitimation skapar problem, både för unga nyutbildade lärare som inte lyckats få handledd praktik och för äldre lärare som förlorar sin behörighet. Nu träter kommunerna med utbildningsminister Jan Björklund (FP) om vem som bär ansvaret.

– Det har funnits behörighetskrav hela tiden. Det som har varit tidigare är  att många kommuner struntat i dem och anställt lärare som inte varit behöriga. Det är inte längre möjligt, säger utbildningsminister Jan Björklund (FP).

Många äldre lärare, som nu ansöker om legitimation hos Skolverket, upptäcker till sin förvåning att de inte är behöriga i ämnen de undervisat i under många år. Ofta har de lärarexamen men inte tillräckligt många högskolepoäng i alla ämnen som de undervisat i. Och då får de inte längre sätta betyg i de ämnena.

Jan Björklund tycker därför att kommunerna får skylla sig själva när de nu står med en mängd lärare som behöver fortbildas. Ingela Gardner Sundström, moderat ordförande för Sveriges Kommuners och Landstings förhandlingsdelegation har inte mycket till övers för Björklunds argument.

– Det är ju struntprat, tycker jag. Det är ju ingen kommun som medvetet anställer en obehörig i stället för en behörig. Men här kan det handla om lärare som vi bedömt har varit behöriga, och som skött undervisningen i många år, och så plötsligt visar det sig i deras gamla examen eller så, att det saknas någonting. Det får väldigt konstiga effekter för medarbetare, säger Ingela Gardner Sundström.

Även nyutexaminerade lärare kan ha svårt att få en legitimation. Det beror på att det krävs att de haft ett så kallat introduktionsår först, med handledning av lärare ute på en skola. Kommunerna har fått en kvarts miljard om året för att åta sig detta ansvar, konstaterar utbildningsminister Jan Björklund.

– Då förväntar jag mig att kommunerna ska sköta detta också. Och gör de inte det, så får de fixa till det. Och klarar de inte av det, ja då måste ju staten återta ansvaret för introduktionsåret, men där är vi inte än, utan nu så kräver jag att det här ska fungera, säger han.

Ingela Gardner Sundström tycker att redan gör allt de kan för att ordna fram introduktionsplatser för nyutbildade lärare.

– Vi anstränger oss så mycket vi bara kan, för vi tycker naturligtvis själva i kommunerna att det här är väldigt viktigt, att de nya lärarna kan få ett introduktionsår. Men pressar man igenom reformer för snabbt så kan det få sådana här konsekvenser under en övergångstid.

Nu säger Björklund att kommunerna har fått en kvarts miljard för det här och klarar de inte uppgiften så får vi ta tillbaka de pengarna och göra det själva i stället?

– Ja, det brukar ju vara hans vanliga svar på vad som skulle kunna bli bättre i skolan, nämligen att man ska förstatliga den.

Kravet på legitimation för att lärare ska vara behöriga att både undervisa och sätta betyg skulle trätt i kraft i somras men sköts upp till 1 december i år. Då måste nyblivna lärare ha legitimation.

Övriga lärare har tid på sig fram till 1 juli 2015. Skolverket bedömer att man klarar att pröva alla ärenden i tid, förutsatt att ansökan skickas in ett par månader i förväg. Många av Skolverkets avslag på ansökan om legitimation överklagas till Förvaltningsrätten.

Birgitta Johansson

Ekot

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista