Foto: Scanpix. Montage: Sveriges Radio.

Nu är internet Sveriges största annonsmarknad

Tappade en miljard i annonsintäkter förra året
1:11 min

Nu är det ett faktum - ett tronskifte har skett på annonsmarknaden. För första gången har internet gått om dagspressen och är nu Sveriges största reklammedium.

Madeleine Thor är verkställande direktör på institutet för reklam och mediestatistik, IRM,

– Under 2012 har ju dagspressen förlorat nästan en miljard kronor i annonsintäkter, så det ser riktigt tufft ut. Och det är också det som gör att internet kunnat växa och bli större än dagspressen, säger hon.

Det var väntat, för internetannonseringen har legat strax bakom och flåsat dagspressen i nacken under en längre tid.

Resultatet för all annonsering på nätet förra året landade på 7,7 miljarder kronor. Det visar nya siffror från institutet för reklam- och mediestatistik, IRM.

För dagspressen gick det alltså sämre, men en årsomsättning på 6,9 miljarder kronor. Därmed förlorade man inte enbart sin position som störst på annonsmarknaden, intäkterna minskade rejält med ett tapp på en miljard kronor jämfört med 2011.

Madeleine Thor säger att framgångarna för annonseringen på nätet speglar konsumenternas beteende. Och hon pekar ut ett par segment på som gått betydligt bättre än andra. Madeleine Thor:

– Vi har ju sett en förflyttning under en ganska lång tid egentligen, där konsumenterna väljer att använda sig betydligt mer av digitala medier än tidigare. Och i takt med att internetanvändningen ökat, så har annonsörerna valt att öka investeringarna i reklam på internet, säger Madeleine Thor.

Håll dig uppdaterad med Ekot

Följ oss på Facebook och Twitter.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".