Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

FN-krav stärker kampen mot barnreklam

Publicerat lördag 2 mars 2013 kl 18.45
"Barn har en tendens att tro på det som sägs i reklam"
(1:41 min)
Det nya tillägget i Barnkonventionen skulle kunna reglera sociala medier så att reklam inte riktas till barn, enligt Emma Wieslander på Sveriges konsumenter. Foto: Paul Sakuma/Scanpix.

FN:s barnrättskommitté ställer nya krav på företagen inom ramen för Barnkonventionen. Till exempel ska de motverka barnarbete. För Sveriges del kan de nya kraven stärka kampen för att förbjuda reklam riktad mot barn. Det hoppas intresseorganisationen Sveriges konsumenter.

– Barn har en tendens att tro att det som sägs i reklamen är sant och att det är oviktat, alltså att det på något sätt är opartiskt. Därför ska barnen inte utsättas för marknadsföring, säger organisationens utvecklingschef Emma Wieslander.

FN:s barnrättskommitté har preciserat kraven på företagen genom ett tillägg till Barnkonventionen. Bland annat ska företagen - såväl stora multinationella bolag som småföretag - motverka barnarbete eller erbjuda barn bra arbetsvillkor.

De ska också se till att de anställda får tid med sina barn.

Och marknadsföringen av till exempel cigaretter, alkohol och det en del kallar för skräpmat ska regleras, eftersom det påverkar barnens hälsa negativt, enligt barnrättskommittén.

– Den reklam som vi oftast ser riktad till just barn vad gäller snabbmat eller skräpmat, den sortens produkter, den ska faktiskt inte göras. Barn har rätt till hälsosam information. Det hoppas vi verkligen att de svenska myndigheterna tar till sig, säger Emma Wieslander.

Hon tror att det nya tillägget i Barnkonventionen också kan användas för att reglera de sociala medierna, som till exempel Facebook.

– Många unga umgås och får sin information via Facebook. Men för att få tillgång till det måste du klicka på "I agree", "jag godkänner" att det skickas reklam till mig.

Tillägget som FN nu gör är bra, tycker Emma Wieslander, men ett problem är att barnkonventionen inte är lag i Sverige.

– Det finns ingen möjlighet för oss att gå till domstol, det finns egentligen ingen möjlighet till repressalier om Sverige inte gör så här, säger Emma Wieslander.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".