Oscarsstatyett ökar filmens ekonomiska värde

"Bästa film" kan ge 18 miljoner dollar mer i biljettintäkter
1:10 min

I natt vann svenska Searching for Sugar Man en Oscar för bästa dokumentärfilm. Och att bli nominerad till, eller att vinna priser som Oscar kan innebära stora biointäkter. Till exempel märker filmens svenska distributionsbolag av att filmen vunnit priser den senaste tiden.

– Även fast "Sugar Man" kom ut på DVD och video on demand i januari så har det inneburit att den har fortfatt att gå på bio. Det har gått rätt bra och fick nytt liv efter nyår. Av filmens drygt 90.000 besök har runt en tredjedel gjorts under 2013, säger Jakob Abrahamsson på bolaget Nonstop Entertainment.

Ja, guldglansen kan vara lönsam. Det hävdar den amerikanska professorn Randy Nelson som har undersökt den ekonomiska effekten av Oscars-priset. Enligt honom visas en Oscarsnominerad film dubbelt så lång tid på bio jämfört med en icke nominerad film.

Och den film som vinner i kategorin bästa film kan i genomsnitt räkna med 18 miljoner dollar mer i biljettintäkter, det skriver Bloomberg Businessweek. När filmen sedan lämnar biograferna kan Oscarsstatyetten fortfarande innebära ett plus.

– "Sugar Man" kommer att vara den Oscarsvinnande dokumentären vilket gör att det är lättare att sälja den internationellt till territorier där den inte visats ännu. Det kommer att göra det lättare att sälja den igen till tv och ge ut den på nytt på DVD, säger Jakob Abrahamsson.

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".