Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Sms-biljett. Foto: Tomas Oneborg/Scanpix

Stal politikers identitet – betalade reseräkningar

"Fanns en lucka i hanteringen"
1:43 min

På fyra år har antalet som begärt att få sitt personnummer spärrat fyrfaldigats till över 4 000, det visar siffror från Upplysningscentralen. Orsaken är till stor del de allt vanligare id-kapningarna.

Ett problem är otillräckliga kontroller vid elektroniska köp. Klas åker sedan en tid gratis med lokaltrafiken i Stockholm, genom att på ett enkelt sätt skicka faktura på köpen till någon annan.

– När jag registrerade mig själv, så tyckte jag att det såg alldeles för enkelt ut och att det fanns en lucka i hela hanteringen. Så då köpte jag ett kontantkort och så registrerade jag det på en person, som jag hittade på Bolagsverket.

Vem registrerade du det på?
– Jag valde en Stockholmspolitiker.

Med ett anonymt kontantkort till mobilen, och ett personnummer från nätet åker Klas alltså med sms-biljetter på andras bekostnad i lokaltrafiken. Han säger att han gör det för att visa hur enkelt en id-kapning går till.

– Jag tänkte att det tar skruv om den personen får en faktura, utan att ha gjort någonting. Jag riskerar ju att få en faktura från någon annan som bara tagit mitt personnummer.

Som Ekot rapporterade i går är omkring 20 000, eller merparten av alla polisanmälda bedrägerier i Stockholmsområdet kopplade till just id-kapningar. Problemet är som störst i storstadsregionerna. Män drabbas oftare än kvinnor.

Oron för att få sin identitet kapad och därefter bli betalningsansvarig för olika köp eller lån, är nu så stor att vissa försäkringsbolag därigenom ser nya möjligheter att locka kunder.

Folksam har det senasteåret fått tusentalet samtal från kunder, som tecknat sig att få assistans och rådgivning vid en id-kapning, enligt skadeförebyggare Erik Arvidsson, vid försäkringsbolaget Folksam.

– Tjuvarna kommer agera inom den här eran, alltså att ta en identitet. Och därför så tror jag att man får titta på det här, så att man har produkter som är anpassade till vad kunderna behöver ha för framtiden.

Kan det bli en framtida kassako för försäkringsbolagen?
– Det vågar jag inte spekulera i. Men tjuven ligger ju inte på latsidan, utan där har du nog ett område att titta vidare på för framtiden tror jag.

Håll dig uppdaterad med Ekot

Följ oss på Facebook och Twitter.

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".