Anna Böhn och Marcus Dahlqvist, båda 14 år, håller på med mopedkörkortet. Foto: Dimitri Lennartsson/Sveriges Radio

Körkortskravet på moped minskar försäljningen

"Det är mycket svårare i dag att ta förarbevis"
1:40 min

För femte året i rad minskar antalet mopeder på de svenska vägarna. Nyregistrerade EU-mopeder har minskat med över 70 procent sedan 2007. Konjunkturen har påverkat försäljningen, men även körkortskravet som kom för några år sedan har gjort det dyrare att köra EU-moped.

– Jag var lite chockad av priset, men det måste kosta mycket, det vore konstigt om det kostade jättelite, säger 14-årige Marcus Dahlquist, som håller på att ta AM-körkortet.

Eu-mopeden, eller Klass 1 mopeden som den också heter, blir alltmer sällsynt på de svenska vägarna. Nyförsäljningen fortsatte minska förra året, sammanlagt har den sjunkit med över 70 procent de senaste fem åren.

Det råder ingen tvekan om att konjunkturen har satt sina spår i samband med finanskrisen 2008 och åren efter. Men även ett nytt körkortskrav som kom i slutet av 2009 har gjort det både svårare och dyrare att få äga och köra en EU-moped.

Det finns en stor begagnatmarknad som också spelar in, men statistiken visar att även förarna har blivit färre. Enligt siffror från Trafikverket var det hälften så många som tog det nya körkortet under 2010, jämfört med det gamla förarbeviset för EU-mopeden året innan. Sedan dess har antalet körkortstagare ökat marginellt.

Det nya för AM-körkortet är tolv timmars obligatorisk utbildning som också har medfört ett högre pris. Det kostar från 3500 till över 6000 kronor att ta mopedkörkortet beroende på var man vänder sig, plus myndighetsavgifter på omkring 650 kronor.

På flera körskolor runtom i landet har priset blivit dubbelt så högt som för det gamla förarbeviset. Men även en annan förändring har skett på en körskola i Stockholm efter att körkortskravet infördes.

– Det är ytterst få elever med invandrarbakgrund från förorterna, säger trafikläraren Magnus Hagman, som upplever en stor skillnad jämfört med innan.

Han tycker att den nya utbildningen har blivit mycket bättre för ungdomarnas säkerhet ute på vägarna, men förvånas över utvecklingen.

– Det kan vara ekonomi, språket, det kan vara att kanske föräldrarna har svårt att ta sig igenom myndighetsdjungeln när de ska ansöka om körkortstillstånd, säger Magnus Hagman.

Jerry Jogrenius är en mopedhandlare utanför Stockholm som även håller på med cyklar, och därför klarat sig bra under krisåren. Han tror att minskningen till stor del beror på körkortskravet.

– Det är mycket svårare idag att ta förarbevis och körkort för mopparna, det är klart att det slår, säger Jerry Jogrenius.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".