Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Satsning på undervisning på ungdomshem

"Har inte sämre begåvningsresurser än andra barn"
1:57 min
1 av 2
Tanken är att eleven ska få en mer sammanhängande skolgång. Foto: Erik G Svensson/Scanpix
2 av 2
Tolv miljoner kronor om året avsätts i tre år. Foto: Jessica Gow/Scanpix

Regeringen har beslutat att sätta av 36 miljoner kronor under de närmaste tre åren för att förbättra skolundervisningen för elever placerade vid Statens institutionsstyrelses särskilda ungdomshem.

Pengarna ska användas för att pröva en "strukturerad modell för skolverksamhet" där skola och socialtjänst ska samverka med Statens institutionsstyrelse och Specialpedagogiska skolmyndigheten.

Skolverket och Socialstyrelsen har tidigare kritiserat att ungdomar som omhändertas av samhället inte får sin rätt till utbildning tillgodosedd.

– Vi kan se att det finns en överrepresentation utav både avstängning från skolan, av att de har, i mycket lägre utsträckning fullständiga betyg. Det beror naturligtvis på att en del har trassel i familjen, en del har halkat in på en väg av egen kriminalitet eller missbruk. Det kan finnas en psykiatrisk diagnos i botten. De har kanske speciella förutsättningar men det är inte så att de har sämre begåvningsresurser än andra barn, säger Maria Larsson, barn- och äldreminister.

Det finns flera orsaker till att ungefär 1000 ungdomar om året, mellan 13 och 20 år, bor i särskilda ungdomshem. De drivs i Statens institutionsstyrelses, SIS, regi.

En del ungdomar är där en länge, andra en kortare tid. På många håll finns brister i den skolutbildning de får och det brister också i de vanliga skolornas och socialtjänstens samarbete med ungdomshemmen.

Regeringen beslutade i torsdags att avsätta tolv miljoner kronor om året i tre år, 2013 till 2015, för att genomföra och pröva, som det heter, en strukturerad modell för skolverksamheten.

Åtta miljoner om året ska gå till SIS och fyra miljoner om året till Specialpedagogiska skolmyndigheten, som ska bistå med kunskap och stöd.

Det handlar om att elevens skola och socialtjänsten ska samverka med ungdomshemmen med stöd av Specialpedagogiska skolmyndigheten. Här ska följas en plan, inför att eleven tas emot på ungdomshemmet, under tiden eleven bor där, och hur det ska gå till när eleven skrivs ut.

Tanken är att eleverna ska få en bättre sammanhängande skolgång utan avbrott när de bor på ungdomshemmet och sedan i deras vanliga skola.

Maria Larsson tror att det här treårsförsöket ger en förbättring som blir bestående.

– Efter det så är tanken, för vi tror att det här blir framgångsrikt, att det här ska vara en integrerad del av SIS verksamhet. För all framtid, säger hon.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".