Foto: Drago Prvulovic/Scanpix.

Ifrågasatt återbäring till matkunder tynger KF

KF: Bonusen till kunderna inte hotad
1:56 min

Förlusttyngda KF, som äger Coop och Akademibokhandeln, ger kunderna en miljard i återbäring. Men att i ett katastrofalt  ekonomiskt läge betala ut lika mycket som KF gör i förlust ifrågasätts nu av flera branschbedömare. Dessutom är det oklart hur viktig bonusen är för kunderna.

– Det är ju inte många kronor och ören, så det har ingen betydelse, säger kunden Hannele Salminen.

– Nej, den är inte viktig för det blir så lite. Tidigare fick man 5 procent men nu börjar Ica betala 10 procent när man handlar, så jag föredrar dem nu, säger Agneta Beckvid.

Återbäringen är en profilfråga för Kooperativa Förbundet, KF, och återinfördes 2010. Målet är trofasta och köpglada kunder.

Haken är att KF blöder. Både 2012 och 2011 var förlusten en miljard kronor. Trots det betalades lika mycket pengar ut i kundbonus.

Flera bedömare ifrågasätter också KF:s satsning. Samtidigt går den att försvara, anser professor Ulf Johansson vid Ekonomihögskolan i Lund. 

– En gång i tiden var det KF som började med återbäring, som nu har kopierats av Ica och andra kedjor i Sverige. Att dra tillbaka det trots att man går med förlust blir nästan som att skjuta sig i foten, säger Ulf Johansson.

KF:s koncernchef Frank Fiskers  avvisar bestämt frågan om vad som skulle hota kundbonusen. 

– Det är en helt hypotetisk fråga eftersom återbäringen finns. Vi har inga planer på att stoppa återbäringen, den är en kraftfull del i planen för att ta KF till lönsamhet, säger han.

Jämfört med ett börsbolag väljer KF en ovanlig strategi. Det naturliga för ett noterat bolag i samma storlek hade varit att be sina ägare om mer pengar. KF väljer i stället att dela ut pengar och sälja tillgångar.

Oavsett vad man tycker om återbäringen finns det andra frågetecken kring koncernen, anser detaljhandelsanalytiker Henrik Öhman.

– Apoteksförsäljningen som vi inte känner till hur den gått till eller varför. Man har sedan en tid lämnat ett statistiksamarbete där det varit möjligt att följa hur dagligvaruhandelns försäljning har gått. Och man redovisar inte heller lönekostnadens andel av verksamheten, vilket är väldigt viktigt i ett sådant här bolag för att verkligen bryta ner och förstå lönsamheten.

Fråga

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".