Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Svenskar fortsätter äta frysmat trots hästlarm

Publicerat måndag 4 mars 2013 kl 07.36
Försäljningschefen: "Folk går vidare"
(1:38 min)
Foto: Henrik Montgomery/Scanpix.

Avslöjandet att fryst lasagne helt eller delvis tillagats på hästfärs i stället för nötfärs har inte påverkat svenska konsumenters inköp av fryst färdigmat. Köttbullar i gräddsås, pyttipanna och fiskpinnar säljer lika bra i dag som före skandalen.

I en mataffär vid Liljeholmen i södra Stockholm möter Ekot Linda Larsson, som plockar åt sig en påse köttbullar ur frysdisken.

– Ja, alltså, jag tänkte inte alls. Faktiskt. Jag bryr mig inte så mycket om det. Jag tycker det är lite överreklamerat, säger hon.

Det tycks som om många konsumenter reagerar likadant. Mikael Ekberg, försäljningschef i butiken, ser inte att kunderna köper mindre fryst färdigmat efter skandalen med hästkött, även om många är fundersamma.

– Överlag är det mycket frågor om det. Framförallt om hur det påverkar oss som människor, med hästköttet och antibiotikan då, säger han.

Inte heller de stora kedjorna Coop, Ica och Axfood kan se att försäljningen av fryst färdigmat påverkats nämnvärt av de senaste veckornas avslöjanden.

Inte heller går det att se om konsumenterna väljer andra rätter än just köttfärsrätter.

Enligt flera Ekot talat med märktes bara en liten minskning i försäljningen av just lasagne de första dagarna efter avslöjandet. Å andra sidan är det svårt att göra en korrekt bedömning när produkter samtidigt dras in.

Men nu säljer den frysta maten lika bra som vanligt, eller i varje fall inom de variationer som ändå kan finnas.

– Med det vi vet nu så är det en jämn nivå. Vi kan inte se att det här med hästköttet har påverkat försäljningen av frysta färdigrätter, säger Staffan Ekengren, presschef på Ica.

Ingen vi talar med är egentligen särskilt förvånad. Enligt erfarenhet är det sällan folks vanor förändras av larm av det här slaget.

– Folk går vidare. Det är under de dagarna då det står i media som folk är lite undrande. Men sedan rinner det ut och folk börjar handla som vanligt igen. Så är det. Människor är sådana, säger Mikael Ekberg, försäljningschef i matbutiken i Liljeholmen.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".