Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

E-handeln fortsätter växa kraftigt

Publicerat tisdag 5 mars 2013 kl 03.00
"Allt går väldigt smidigt"
(2:07 min)
Arne Andersson är Postens e-handelsexpert. Foto: Maria Repitsch/Sveriges Radio.

E-handelns kraftiga tillväxt fortsätter. Under fjärde kvartalet 2012 skedde en rekordökning av internetförsäljningen med 17 procent i jämförelse med året före, vilket är den högst uppmätta försäljningen.

Internetköpen både går snabbare och är billigare än i den fysiska butiken, säger en av storkonsumenterna, Helen Udenius:

– Kläder, parfym, skivor eller böcker ibland, mobilskal. Allt går väldigt smidigt när man handlar. Man kan ju handla i lugn och ro. Du kan ju göra saker på mycket kortare tid hemifrån, säger hon.

Helen Udenius var en av många som ökade sina internetköp förra året. Hon bidrog till att  handeln ökade under hela förra året med 14 procent, i jämförelse med föregående år, och omsatte över 31 miljarder kronor. En ökning med 3,6 miljarder kronor från 2011 då internethandeln omsatte 27,7 miljarder.

Sista kvartalet 2012 som avslutade med en stark julhandel resulterade i ett försäljningsrekord och ökning med 17 procent, enligt e-barometern som i dag publiceras av Posten, Svensk distanshandel i samarbete med HUI research.

Att e-handeln ökar gynnar också distributörerna, som levererar varorna till kund. En av dem är Posten där Arne Andersson är e-handelsspecialist :

– 2012 har varit ett jättebra år. Och vi kommer att se sådana ökningar som man också såg tredje kvartalet 2012. Och att julhandeln ökade det gör att man kan satsa på nät-handeln, säger han.

Förutom priset är en kort leveranstid viktig för konsumenten, säger Helen Udenius.

– Ofta får man grejorna på två dagar i stället för att stå i kö i trängsel, bland en massa människor.

I takt med att konsumenter känner sig tryggare att handla på nätet, kommer handeln också att öka ytterligare, tror  Jonas Ogvall, vd för Svensk distanshandel.

Han väntar sig bland annat en ökad försäljning av byggmaterial, möbler och livsmedel.

– Kläder och skor är det största i dag, och hemelektronik och böcker är de tre största segmenten. Men möblerna är det jag tror kommer att öka rejält, eftersom 40 procent av alla möbler som köps ändå körs hem.

Men för att svenska internetbutiker ska få behålla kunderna i framtiden så måste den personliga servicen stärkas och butikernas bildspråk utvecklas, säger Jonas Ogvall.

--Här gäller det för svenska e-handlare att vara bättre så att vi stannar kvar och handlar från svenska e-handlare, säger han.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".