Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Fler e-kunder anmäler internetbutiker

"Jag fick aldrig tag på företaget"
2:18 min
Zohreh Molavi. Foto: Maria Repitsch/Sveriges Radio.

Kraftig tillväxt och en rekordförsäljning på internet i slutet på förra året har gjort att klagomålen ökat. Tusentals kunder blev lurade av oseriösa handlare och klagomålen till Konsument Europa har på två år dubblerats.

En av dem som råkat illa ut för oseriösa handlare är kunden Zohreh Molavi.

– Jag hade köpt en märkesväska och jag fick en sämre kopia som inte ens var värd hundra kronor, säger hon.

Zohreh Molavi, som blev utsatt för ett bedrägeri är inte ensam. För samtidigt som internethandeln ökade förra året så ökade också antalet oseriösa handlare.

Konsument Europa hanterar missnöjda kunder som köpt varor i utlandet. Där har anmälningarna fördubblats på två år. Förra året kom det in drygt två tusen anmälningar.

I Zohreh Molavis fall så var butiken hon handlade i, till utseendet en svensk butik med exklusiva handväskor, men butiken var i verkligenheten asiatisk och levererade billiga plagiat på märkesvaror.

Allmänna reklamationsnämnden fick under förra året bistå tusentals internetkunder som fått levererat allt från felsydda kläder, till kunder som ville göra återköp på oönskade varor.

Samma erfarenheter har man på Konsument Europa. Där är Erik Mattsson juridisk rådgivare.

– Den stora ökningen under 2012 har varit att man hamnat i ett abonnemang eller liknande där man inte har lyckats häva köpet, säger han.

Var någonstans är det man har lockats att handla?

Framförallt på social medier. Många gånger hoppar man på ett erbjudande utan att ha läst igenom exakt vad erbjudandet innebär, säger Erik Mattsson.

Zohreh Molavi fick i likhet med många andra aldrig sin exklusiva väska och lyckades inte reklamera köpet.

– Jag fick aldrig tag på företaget, så jag bara gav upp, säger hon.

Zohreh Molavis misslyckade väskköpet har inte stoppat hennes från att internethandla, tvärtom. Hon ökade sina köp under förra året, men handlar numera bara av etablerade butiker och kedjor.

– Jag har handlat mer under 2012 via nätet för att det har blivit enklare, säger hon.

Vad handlar du då?

– Det blir kläder, skor, resor, hotell och livsmedel, för det mesta. Jag storhandlar, säger Zohreh Molavi.

Vad är dina erfarenheter från det?

– Väldigt goda. De är punkliga och alla varor kommer. Så jag har inga klagomål på det, säger hon.

Erik Mattsson juridisk rådgivare Konsument Europa råder till försiktighet vid internetköp om man inte känner till företag sedan tidigare, framförallt om de finns i utlandet.

– Är det ett oseriöst bolag, så kan vi inte assistera, för de är inte beredda att följa lagstiftningen, säger Erik Mattsson.

Anmälda ärenden till Konsument Europa

2009:     829 st.

2010:     1037 st.

2011:     1450 st.

2012:     2059 st.

#link=348065#

#link=348066#

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".