Elbilar fortfarande en parentes på bilmässan

"Infrastrukturen måste öka"
1:50 min

Försäljningen av elbilar går trögt runt om i världen och på bilmässan i Genève är det i sammanhanget få rena elbilar som ställs ut.

Ett företag som ändå satsar på elbilarna är Nissan. Julien Foucher som är marknadschef för elbilarna tror att elbilförsäljningen kommer att öka, men att det inte händer över en natt.

– Det kommer inte ha hända över en natt, det tar alltid tid för en revolution att starta, säger han.

Totalt sett är tio procent av alla utställda bilar på bilmässan i Geneve så kallade gröna bilar som släpper ut mindre än 100 gram koldioxid per kilometer. Men elbilarna för en mer undanskymd tillvaro och är inte i rampljuset.

Försäljning av elbilarna har heller inte ökat lika snabbt som förväntat. I till exempel Kina spår många analytiker att målet att 2015 ha en elbilsförsäljningen på en halv miljon bilar inte blir verklighet – långt därifrån.

För att fler ska köpa elbilar efterlyser Julien Foucher att laddningsinfrastrukturen byggs ut och att politikerna till exempel kan ge subventioner på priset.

– Infrastrukturen måste öka och subventioner från politikerna.

Statssekreterare Håkan Ekengren på näringsdepartementet som har vandrat runt på bilmässan tycker att det är för få elbilar och han håller med om att det krävs insatser för att öka antalet. Men det är en hård dragkamp inom EU för att genomföra förändringar, säger han.

– Vi måste också tänka harmonisering här, så att vi inte skapar standarder och spelregler som  bara gäller Sverige eller de skandinaviska länderna. Våra bilar som tillverkas i Sverige ska ju säljas på en europeisk marknad, men jag skulle vilja att utvecklingen gick snabbare, säger han.

Biltillverkaren Saabs nya ägare Nevs satsar på elbilar och den första ska lansera om ungefär ett år. Nevs vice vd Mattias Bergman säger att det är viktigt att fler biltillverkare lanserar elbilar för att de ska kunna slå igenom ordentligt.

– Vi ser inte varandra som konkurrenter utan som kollegor i branschen, att gemensamt genomföra en så kallad tippingpoint, alltså där marknaden tar högre farter.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".