Foto: Janerik Henriksson/Scanpix.

Storsatsning på matematik ska hjälpa elever

"Vi ökar möjligheterna för Sveriges barn"
2:05 min

I höst startar den hittills största satsningen i Sverige på att utveckla matematikundervisningen. 14 000 lärare börjar då lära och utveckla varandra till att bli bättre mattelärare. Det kallas Matematiklyftet. 33 skolor har jobbat med det här på försök och många av lärarna som varit med talar om ett nytt synsätt.

– Många säger att man har gått ifrån att diskutera vilka fel eleverna gör till att snarare diskutera och försöka utveckla hur man ska lära eleverna att göra rätt, säger Skolverkets chef Anna Ekström.

– För de allra flesta lärare brukar det vara så att skickligheten i läraryrket inte är att ha en magisk metod som fungerar i alla lägen, utan för de allra flesta är den skicklighet man hittar i läraryrket en bred repertoar av olika arbetssätt att välja mellan.

Bakgrunden är att de svenska elevernas resultat i matematik faller i internationella mätningar. Utredningar visar att det bland annat beror på att eleverna får sitta för mycket själva och räkna tal, i stället för att lära sig att tänka och förstå de matematiska begreppen.

Regeringen har avsatt 654 miljoner till Matematiklyftet under tre år. 129 miljoner kommer att betalas ut i höst, då nästan 14 000 lärare på 2 200 skolor deltar.

Målet är att landets alla 40 000 mattelärare ska vidareutbilda sig.

Det kallas kollegialt lärande, när lärare hjälper varandra att bli duktigare pedagoger genom att tillsammans diskutera, analysera och utvärdera sin undervisning. Vad som fungerar bra och vad som inte är så lyckat.

Råd och tips kommer bland annat på en särskild webbsida.

Projekten ute på skolorna ska ledas av särskilda handledare som ska utbildas nu i vår.

Varje skola får 99 000 kronor om året per handledare, för att han eller hon ska bli ledig från sin vanliga undervisning en dag i veckan för att arbeta med projektet.

Skolorna får också 4 000 kronor för varje lärare som deltar.

Anna Ekström säger att Matematiklyftet är till för elevernas skull.

– Det viktigaste med det här är att vi ökar möjligheterna för Sveriges barn och elever att lära sig mer i matematik, som är ett väldigt viktigt ämne, som öppnar många dörrar till andra ämnen och som är viktigt för dem själva och deras möjligheter att utvecklas som människor, men också viktigt för Sverige, säger Anna Ekström.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".