Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Elever får för få skoltimmar

"Saknas lärare med kompetens"
2:02 min

Många skolelever får för lite undervisning i skolan. Värst är det i gymnasiet, där nästan var tredje kontrollerad skola kritiserades av Skolinspektionen förra året. Det finns flera orsaker till att det ser ut så här enligt Lotta Kårlind, enhetschef på Skolinspektionen i Lund.

- Många gånger beror det på att det saknas lärare med kompetens eller att man befinner sig i en skola som saknar den utrustning som behövs.

Det är Sydsvenskan som har tagit del av statistik från Skolinspektionen, som visar att omkring sex procent av de grundskolor som granskas varje år får kritik för att eleverna inte får tillräckligt mycket undervisning.

Det kan exempelvis handla om att skolan inte ger tillräckligt många undervisningstimmar, att de saknar rätt utrustning, att elever får lösa uppgifter hemma som egentligen ska göras i skolan eller att skolan inte undervisar alls i ett ämne som eleverna måste uppnå ett mål i under ett specifikt läsår.

Särskilt tydligt är det här i ämnena hem- och konsumentkunskap, teknik och no-ämnen och då särskilt kemi. I små skolor i glesbygden eller små friskolor är de här bristerna lite vanligare, men Lotta Kårlind betonar att det är ett generellt problem.

- Vi kan upptäcka det i alla miljöer. Det är inte så entydigt små skolor eller fristående skolor.

Det här kan ge varaktiga problem för eleverna, säger Lotta Kårlind, på Skolinspektionen.

- Det får ju konsekvenserna att eleverna inte får det som de har rätt till och att de senare kan bli försenade i sin kunskapsutveckling inom de här områdena.

Men hur orsakssambandet faktiskt ser ut mellan för lite undervisning och skolresultat är oklart.

På Skolverket arbetar man just nu med en rapport om hur det faktiskt är. Rapporten som presenteras om några veckor ska också se hur skolorna följer kraven på undervisningstid.

Den nya skollagen har ju skärpt kunskapskraven eftersom det finns fler mål att uppnå även i lägre klasser. Så Lotta Kårlind tror att skolorna blir bättre på att ge det eleverna ska få, men säker är hon inte.

- Men vi har inte svart på vitt. Vi har inte varit ute i skolorna och mätt det, säger Lotta Kårlind, enhetschef på Skolinspektionen i Lund.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".