Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Timplaner kan komma tillbaka på gymnasiet

Publicerat söndag 10 mars 2013 kl 17.27
"Rätt antal lektioner gör att eleverna lär sig mer"
(2:15 min)

Skolelever får inte alltid så mycket undervisning som de har rätt till. Det gäller grundskolan, men framför allt i gymnasiet får eleverna för lite undervisningstid, enligt Skolverket. Utbildningsminister Jan Björklund vill skärpa kraven på skolorna genom att återinföra timplaner.

– Jag menar att vi nu måste återskapa robusta timplaner, både i gymnasieskolan och i grundskolan. Timplaner som är både ämnesindelade och stadieindelade, säger utbildningsminister Jan Björklund.

Vad kan följden bli om skolorna inte rättar sig efter det här?

– Om en tydlig timplan är en del av skollagen kommer Skolinspektionen att kunna nypa till med sanktioner om man inte följer den, säger Jan Björklund.

Orsaken till att utbildningsministern i dag åter för fram krav på timplaner om hur många undervisningstimmar eleverna ska få i varje ämne är statistik från Skolinspektionen. Sex procent av alla grundskolor och upp emot vart tredje gymnasium får kritik för att eleverna inte får den undervisningstid de har rätt till, skriver Sydsvenskan.

Det finns flera skäl till att det ser ut så här enligt Lotta Kårlind, enhetschef på Skolinspektionen i Lund.

– Många gånger beror det på att det saknas lärare med kompetens eller att man befinner sig i en skola som saknar den utrustning som behövs, säger hon.

Vad får det för konsekvenser?

– Eleverna får inte det de har rätt till och kan bli försenade i sin kunskapsutveckling inom de här områdena, säger Lotta Kårlind.

Bristerna är störst när det gäller hem- och konsumentkunskap, och teknik- och NO-ämnen. Skolor i glesbygd och små friskolor är sämre än andra.

Hur orsakssambandet mellan för lite undervisning och resultat i skolan egentligen ser ut ska Skolverket svara på i en rapport inom några veckor, men utbildningsminister Jan Björklund är redan säker på svaret.

– Om man har rätt antal lektioner så är det klart att eleverna lär sig mer, jämfört med om man skär bort mängder med lektioner i huvudsak av ekonomiska skäl, säger han.

Men Lärarförbundets ordförande Eva-Lis Sirén varnar för att låsa in undervisningen i exakta timplaner.

– Här måste man faktiskt lita på lärarnas bedömningar. Lärare måste kunna sätta in mer svenska eller matematik tidigt i skolgången och då kan en för snäv timplan utgöra ett hinder för rätt insatser, säger hon.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".