Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Det brinner i en industrilokal med giftig rök som sprider sig österut mot Giraffens köpcentrum. Räddningsledaren uppmanar alla personer som befinner sig i området att bege sig därifrån. Ni som bor i området uppmanas att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Kalmar.
(Publicerat idag kl 17.16)

Leksaksbutiker utmanas av andra branscher

Publicerat måndag 11 mars 2013 kl 14.08
"Viktigt med sortiment och happenings i butik"
(2:17 min)
1 av 2
Barns lekålder har sjunkit mycket de senaste åren, enligt leksakshandlare Lars Broander. Foto: Maria Repitsch/Sveriges Radio.
2 av 2
Har nallebjörnen gjort sitt? Foto: Maria Repitsch/Sveriges Radio.

Leksakshandeln får det allt tuffare. En orsak till det är att elektronikkedjorna konkurrerar om samma kunder.

Leksakshandlaren Lars Broander, som äger tre butiker, känner av konkurrensen.

– Det är tufft överhuvudtaget i handeln. Konjunkturen gör sitt.

Vad kan du göra för att hålla dig kvar?

– Det är att försöka göra butikerna bättre. Att försöka hitta på aktiviteter och happenings i butikerna. Även sortimentet är viktigt, att försöka hitta de där grejerna som sticker ut och det som kanske gör oss unika mot andra, så att kunderna väljer oss, säger Lars Broander.

Leksakshandeln backar och tappar kunder till bland annat internet-  och dagligvaruhandeln. Det är försäljningsställen som har ökat utbudet av både leksaker och elektronik, säger Andreas Svensson, analytiker på HUI research.

– Två konkurrenter för leksakshandeln är stormarknaderna och elektronikhandeln. I elektronikhandelns fall ser vi en digitalisering längre ner i åldrarna – att barn använder surfplattor som man byter ut mot traditionella leksaker och spel, säger han.

Konkurrensen från andra branscher har blivit kännbar för leksaksbranschen. Nyligen försattes tre leksaksbutiker i Skåne i konkurs.

Efter julens säljras för Toys R Us lämnade leksakskedjans vd sin post.

I december minskade den svenska leksakshandeln omsättning med 2,4 procent, enligt  HUI research. Det är den tid på året som står för en tredjedel av branschens omsättning, och mycket talar för att raset fortsätter även i år, säger Andreas Svensson.

– Vi tror inte att butikshandeln kommer att hämta sig emot nätet. Nätet kommer att fortsätta att ta marknadsandelar och elektronikhandeln kommer att ta  en del av konsumtionen i leksakshandeln, i och med att många leksaker digitaliseras, säger han.

Leksakshandlaren Lars Broander konstaterar också att allt färre äldre barn efterfrågar de klassiska leksakerna som dockor, ångmaskiner och järnvägarmodeller i hans butiker.

– Lekåldern på barn har sjunkit väldigt mycket de senaste åren. För 10-20 år sedan lekte barn mycket högre upp i åldrarna med leksaker. 10-12-åringar köpte fortfarande dockor, och lekte med bilar. Nu är vi nere på 7-8 år, max. Det är en utmaning för oss, säger leksakshandlaren Lars Broander.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".