Foto: Scanpix

Internetföretag ökar i rask takt

"Lönsamheten kommer med kundernas lojalitet"
1:18 min

Nyregisteringen av internetföretag har nästan fördubblats på fem år. Den ökade nyetableringen driver till ökad prispress.
– Prispressen ger också lägre marginaler och sämre  för internetbutikerna, säger Fredrik Lange, doktor i marknadsföring vid  Handelshögskolan i Stockholm.

– I takt med de här nya etableringarna ser man också att alla inte blir så framgångsrika, säger han.

Låga priser är ett sätt för många inom näthandeln att locka kunder när de etablererar sig på internet. Den ökade prispressen leder till en sämre lönsamhet för många handlare. I förlängningen är vinnarna dom etablerade företagen och kedjor.

– Det är de stora volymföretagen som tjänar på det här. Och de som inte lyckas att få volymerna riskerar nog ganska tuffa tider i vad gäller att få lönsamhet. Just för att det blir en bransch där många transaktioner är det som man lever på.

En stor utmaning är att bygga internetbutiker som ökar kundernas betalningsviljan, säger Moon-Suck Song som säljer tjänster av hela företagskoncept till internethandlare:

– Den här stora prisjakten på lägsta pris har gjort att många har e-handel men kanske inte är lönsamma. Så utmaningen handlar väldigt mycket i att få kunder som vill gå i och handla i en specifik butik. För att de kanske får något mer än bara ett lågt pris. De kanske får en mycket bra service. Och lönsamheten kommer ofta i och med kundernas lojalitet till att handla i en enskild butik.

Eftersom internethandeln är ung bransch vet ingen med säkerhet hur man bygger upp ett företag som erbjuder både exklusiv  kundservice och ger en ökad lönsamhet med varor som exempelvis mat, kläder, möbler eller byggvaror, säger Moon-Suck Song, som hittills skapat ett trettiotal nischade butiker för näthandel:

– Vi gör misstag varje dag. Det går inte att skapa den perfekta butiken innan den är lanserad. Men man försöker ändå göra det. Saker och ting som vi trodde att konsumenterna ville ha kanske inte alls var så.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".