Foto: Scanpix. Montage: Sveriges Radio.

Reklammarknaden spås ett svagare 2013

"Stor utmaning för printsidan"
1:18 min

Reklammarknaden kommer att fortsätta att tappa i år. Det visar Institutet för Reklam- och Mediestatistiks, IRM:s, prognos för reklammarknaden som presenteras i dag.

De tryckta medierna fortsätter att tappa - det gör att annonsörena flyttar sina reklampengar från tryckta medier till internet. Något som också märks på mediabyrån Carat, där Nils Anderssson Wimby är mediaplanerare:

– Det vi ser att printsidan, dagspressen främst, går nedåt i den här fortsatta prognosen. Det är en trend vi sett över ett par år. Samtidigt växer det digitala, och där är det speciellt sök mot marknadsföring, webb-tv, men även mobilt som går starkt framåt. Så det är en stor omskiftning på marknaden, säger han.

Hur allvarligt är det för printsidan?

– Jag skulle säga att det är en stor utmaning för printsidan.

IRM:s prognos visar att reklammarknaden fortsätter att tappa under första halvåret i år på grund av den osäkra världsekonomin. Prognosen för hela året visar på en minskning med 1 procent jämfört med förra året, och en omsättningen på köpta annonsutrymmet med 300 miljoner mindre än förra årets omsättning, 31,5 miljarder mot förra årets 31,8 miljarder.

Mediabyrån Carat, som hjälper företag att placera sina investeringar på olika plattformer, ser även de i likhet med IRM att Internetreklamen förväntas fortsatt att vara vinnare under 2013. Inte minst tack vare att det finns hjälpmedel att mäta besökare. Det gör det lättare att sälja annonser för mobilannonser, webb-tv och sökordsannonsering, enligt Nils Anderssson Wimby.

– I dag är det enklast att bevisa en effekt av det kring kanske tv och digitala kanaler, säger han.

Håll dig uppdaterad med Ekot

Följ oss på Facebook och Twitter.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".