Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Det brinner i en industrilokal. Giftig rök sprider sig österut mot Giraffens köpcentrum. Alla som befinner sig i området bör bege sig därifrån. Boende i området uppmanas att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Kalmar.
(Publicerat igår kl 17.16)

Matbutiker kan tjäna på energisnål teknik

Publicerat fredag 22 mars 2013 kl 06.23
"Vi har sänkt energianvändningen med nästan 30 procent"
(2:00 min)
Suget efter frysmat har gjort energianvändningen till en viktigare fråga. Foto: Thomas Winje Øijord/Scanpix.

Många svenska livsmedelsbutiker skulle kunna minska sin energianvändning med drygt en tredjedel med hjälp av ny teknik, enligt studier som har gjorts. Men inte alla butikschefer i landet har velat göra dessa kostsamma investeringar.

Peter Gällhagen, som äger en ICA-butik i Märsta utanför Stockholm, har i alla fall vågat ta steget och satsa på ny teknik. Hans affär ser i dag annorlunda ut.

– Vi har fått dubbelt så mycket kylutrymme än tidigare men i och med att vi har ny teknik och ett energisnålt system har vi sänkt energianvändningen med nästan 30 procent.

I Peter Gällhagens butik har alla kylar och frysar fått dörrar och lock. Till och med grönsakerna står i skåp. Och det är tyst i butiken. Gällhagen har hakat på den effektiviseringsvåg som går genom landets livsmedelsaffärer och som fått många kunder att sucka. Hundratals butiker har effektiviserats.

Det är stigande energipriser, hårdare EU-krav och det kraftigt ökande suget efter färdiglagad frysmat som gjort energianvändningen till en viktigare fråga.

På bara några år har mycket förändrats i branschen, menar Thomas Ågren, energisamordnare på ICA Sverige.

– När vi bygger en ny butik i dag ligger den på 35-40 procent lägre energianvändning än motsvarande ny butik gjorde 2006, säger Ågren.

Problemet är alla gamla butiker som inte tagit tag i frågan. Bara inom ICA-koncernen är det hundratals affärer som inte har börjat energieffektivisera överhuvudtaget.

Peter Gällhagen på affären i Märsta tycker att fler borde följa hans exempel. Hans investering kommer att vara lönsam på mindre än fem år.

– Däremot under själva ombyggnaden och renoveringen gick jag nog omkring och ångrade mig flera gånger. Men så här med facit i hand är jag mer än nöjd, säger Gällhagen.

Håll dig uppdaterad med Ekot

Följ oss på Facebook och Twitter.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".