Riksrevisionen: Tre möjliga orsaker till sena tåg

Ska titta på hur man släpper fram tåg
2:04 min

Riksrevisionen inleder nu en fördjupad granskning av Sveriges järnvägssystem. Det är en konsekvens av att allt fler tåg är försenade och av att man i en inledande studie hittat flera områden man vill titta närmare på.

Många resenärer är missnöjda med att de inte får någon tydlig information om försenade tåg.

– Ja jag tycker det är förfärligt, för det var tur att jag han springa in på Pressbyrån och köpa lite mat åt mitt barnbarn. Annars hade vi svultit längs vägen, säger Karin Aspholm.

– Jag kan komma hem ikväll, jag kan komma hem i rätt tid. Jag har ingen aning, säger Gunilla Nyström.

– Jag tycker det känns pinsamt i Sverige att det är en chock varje år att det blir snö och kallt, säger Helena Håkansson.

– Hade man vetat vad det är som är fel så hade man nog haft mer förståelse. Men nu vet man ju inte det så då blir man mest arg, säger Julia Sandberg.

Nu kommer vi sannolikt få reda på vad som är fel. Riksrevisionen som granskar myndigheter och regeringen ska nu för första gången granska det svenska järnvägssystemet.

Enligt riksrevisor Claes Norgren finns det en självklar orsak till varför man gör detta.

– Tåg är försenade, folk får vänta. Då har vi tyckt att det är angeläget att, i ljuset av de ambitioner om punktlighet och tillgänglighet som riksdag och regeringen har lagt fast, titta på hur det fungerar och vad det är som kan förbättras, säger han.

I slutet av november förra året inledde riksrevisionen en förstudie och nu har man alltså beslutat att ta granskningen vidare till en så kallad huvudstudie. En grundläggande granskning väntas vara klar till jul.

I granskningen kommer man intervjua och studerar de parter som kan tänkas ha ett ansvar. Just järnvägsfrågan är mycket speciell, då det bland annat handlar om flera olika aktörer, enligt Claes Norgren.

– Vi tittar alltid på regeringen, vi tittar också på trafikverket. Men det finns andra, SJ, Jernhusen, andra tillsynsmyndigheter. Så det är ett brett spektrum av statliga aktörer på det här området, säger Claes Norgren.

Tågens punktlighet för persontrafik har sedan 2007 försämrats från 92 till 89 procent. I den förstudie som gjorts har man identifierat tre saker, som man nu kommer fokusera på i granskningen.

– Det ena är då underhåll av fordon, det andra är banorna. Det tredje är hur man sköter det som kallas kapacitetstilldelning, hur man släpper fram tåg på spåren eller inte. Släpper du upp ett långsamt tåg framför ett snabbt, då får du kö. Och då kan det bli förseningar. Alla de här tre faktorerna har vi bedömt som viktiga förutsättningar för punktlighet, säger riksrevisor Claes Norgren.

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".