Ju mer vårspecialiserad produkt, desto sämre försäljning: Bygghandel, sporthandel, kläder och skor, trädgård, och enskilda produkter, grillar säljer dåligt. Foto: Scanpix

Det kyliga vädret sänker vårhandeln

"Jag behåller mina stövlar ett tag till"
1:52 min

Det kalla vädret sätter käppar i hjulet för den svenska handeln. Påsken är normalt startskottet för trädgårdssäsongen – men den ser ut att frysa inne.

Lotta Lidström äger Brunnsvikens trädgård i Solna, norr om Stockholm.

– Vi har väl inte sålt så mycket sättpotatis ännu, vi har inte sålt så mycket träd och buskar ännu, och det började vi faktiskt med i fjol vid den här årstiden. Det känns ju inte som om man är rustad för trädgårdsarbete just den här veckan, säger hon.

En lång skön påsk med god mat och sen shoppa grejer till sommarstugan eller trädgården, det låter ju som en perfekt helg. Jo, men troligen inte i år. Påsken är både tidig och kall och ingen köper hortensiabuskar.

Ofta tänker man kanske att de enorma marknadskrafterna inte styrs av ett litet dåligt väder, men det stämmer inte.

– Det känns tråkigt att prata om vädret, men just när det gäller modebranschen och övergången mellan vinter och vår så har vädret stort påverkan, säger Karl-Johan Göran Persson, vd för H&M.

Delvis var det kylan som sänkte H&M:s vinst senaste kvartalet med en halv miljard, från förväntade 3,7 till 3,2 miljarder.

Med temperaturer runt 5 grader under det normala ligger dessutom elpriset runt 37-38 öre/kW mot bara 26 öre/kw förra mars. Sånt kostar många hundra sköna miljoner, som inte går till vårkläder eller blommor.

Ju mer vårspecialiserad produkt, desto sämre försäljning: Bygghandel, sporthandel, kläder och skor, trädgård, och enskilda produkter, grillar säljer dåligt.

– Är det så här kallt så kan det vara: "Nej, men jag behåller mina stövlar ett tag till, för vädret har ju inte förändrat sig”, och det är klart att butiker har ju alltid ett lager som man vill ju få ut, säger Lisa Burden på Svensk Handel.

Många förlorar på det kalla vädret, säger Jonas Arnberg handelsexpert på HUI.

– Det bästa för detaljhandeln är om säsongen är som den borde vara på papperet, och det gäller även sporthandeln, de har ju redan sålt sina skidor och varma jackor och så, så även de är förlorare på det här, de vill ju börja sälja löparskor nu, säger han.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".