Foto: Janerik Håkansson/Scanpix

Ny snabbvarning för onåbara blufföretag

"Vi får inte tag i dem"
2:02 min

Allt fler oseriösa företag gör sig onåbara, och omöjliga för kunder och myndigheter att komma i kontakt med. Det menar Konsumentverket som från och med nu väljer att direkt varna allmänheten i sådana här fall, i stället för att under lång tid försöka jaga rätt på de ansvariga bakom bluffaktiga erbjudanden.

– Varken konsumenterna eller vi får tag på dem och därför försöker vi skydda konsumenterna på annat sätt. Nämligen genom att varna dem och upplysa dem om de risker som finns, säger Cecilia Tisell, ställföreträdande konsumentombudsman.

För Konsumentverket handlar det nu om ett helt nytt tillvägagångssätt, som de hoppas ska hjälpa till att skydda fler konsumenter från att bli lurade. Deras första varning med den här strategin kom för ungefär två veckor sedan, mot bolag som säljer provpaket av hälsoprodukter och bantningspreparat:

"Upptäck ungdomens källa i en flaska, med 29 procent minskning av rynkdjup efter bara 30 dagar. Utan botox! Ange vart vi ska skicka din provflaska", uppger reklamen på nätet.

Den här reklamen för hudkrämen Beaudify, har nått kunder via nätet. Konsumenter har beställt provprodukter för runt 30 kronor, men även, utan att förstå det, med dåligt översatta avtalsvillkor, beställt prenumerationer för 760 kronor i månaden, vilket dragits från kundernas kontokort. Men att avbryta prenumerationen blir svårt, när företaget inte svarar. Hos bolaget bakom Beaudify med adress i Skottland, låter svaret från kundtjänst så här:

– Hej, det här är Beaudify kundtjänst. Förlåt för att vi inte är här nu. Vänligen lämna ett meddelande och vi ska kontakta dig när vi kommer tillbaka. Tack, säger rösten på den inspelade telefonsvararen.

Lika svårt har det varit att få tag på två andra företag som Konsumentverket varnar för. Deras produkter har hetat Corexin och Green Detox.

Och det är alltså när det framgår från anmälare att företagen tycks onåbara, som Konsumentverket nu kommer att jobba mer med snabba varningar mot konsumenter i stället för att ödsla tid på de omöjliga kontaktvägarna, säger ställföreträdande konsumentombudsman Cecilia Tisell.

– Det här problemet med att vi inte når företagen har växt på senare år. Det är väl en konsekvens av både digitaliseringen och globaliseringen, så att nu ser vi ett större behov av att ta till den här metoden. Och sedan får vi utvärdera utfallet av detta, säger Cecilia Tisell.

Fråga
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".