Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Autobroms i bilar minskar trafikskadorna

Uppdaterat lördag 30 mars 2013 kl 15.46
Publicerat lördag 30 mars 2013 kl 03.24
"Först varning - sedan full broms"
(2:05 min)
Foto: Stig Åke Jönsson/Scanpix

Bilar med autobroms ger färre skador än andra bilar vid olyckor. Det visar en jämförelse gjord på 2 000 olyckor, där den ena bilen kört på den andra bakifrån.

– Autobromsen bygger på radar, sensorer, optiska kameror på bilen och laserradar som ligger och känner av vad som händer runt om bilen. Blir det någon kritisk situation, till exempel att en bil framför bromsar kraftigt och du inte upptäcker det, så varnar bilen först att nu är det en fara som är nära. Och reagerar du inte då, ja, då slår bilen till full broms, säger Anders Kullgren, som är trafikforskningschef på Folksam, som gjort studien.

Enligt studien minskade autobromsen personskadorna i den påkörda bilen med 64 procent på 50-vägar.

Men trots fördelarna saknas autobromsen i tre av fyra bilmodeller på den svenska marknaden. En del har den som tillval, och bara fem procent har den som standard.

Det beror på att systemet är relativt nytt, men också på att det finns en oro bland biltillverkarna.

– Man är lite orolig för att man ska få system som hysteriskt går ut och bromsar i många situationer. Det gäller verkligen att man vet att det här är en kritisk situation, säger Anders Kullgren.

Autobromsen som den ser ut i dag har också begränsningar, säger Kullgren. Den fungerar för upphinnande trafik, där den identifierar bilar, fotgängare och cyklister. Men den fungerar inte i andra viktiga trafiksituationer.

– Hittills är det inget system som har gett sig in på det här med frontala kollisioner, front mot front, där det är svårt att identifiera en kritisk situation i det läget, säger Anders Kullgren.

– Korsningar är också en sådan svår situation, det är många bilar som rör sig i olika riktningar, kanske även inkluderade cyklister och fotgängare. Det skulle få väldigt stor effekt om man får det att fungera där.

En risk som man kan tänka sig uppstår är att man som förare blir mer avslappnad, mer ouppmärksam, med tanke på att bilen bromsar själv vid fara.

– Ja, det finns en risk för det, det är klart att man måste uppmärksamma det. Men vi har inte sett på andra områden, till exempel med antisladdsystemet, att folk skulle köra annorlunda, säger Anders Kullgren på Folksam.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".