Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Teliaaktien på samma nivå som för ett år sedan

Miljardbelopp i utdelningen
2:14 min
Telias förre vd gav "visionära" svar under förra årets stämma. Foto: Claudio Bresciani/Scanpix

I dag var det bolagsstämma i telekombolaget Telia Sonera, och året som helt har dominerats av misstankarna om mutor i Uzbekistan har även varit mörkt för alla aktieägare. Kursen har stått och stampat medan utdelningen har gett mer.

Telia Soneras aktie är en av de mest spridda och kan fortfarande kallas för folkaktie, trots att flera 100 000 småägare har sålt av under årens lopp, efter börsnoteringen.

Nu visar det sig att kursen har stått still om man jämför med den 3 april 2012 och 3 april 2013. 46 kronor och 53 öre för ett år sedan och i dag, nästan på öret samma kurs.

Inte mycket att hurra för alltså. Men det har hänt en del under året med kursen. 17 september 2012 till exempel nåddes det senaste årets toppkurs, upp 6 procent och noteringen på 49 kronor och 33 öre.

Utdelningen har varit desto frikostigare, det handlar om miljardbelopp, och avkastningen har därför varit bättre än vad enbart aktiekursens utveckling ger besked om.

Vid bolagsstämman för ett år sedan, som också hölls på Cirkus i Stockholm, utbröt rena...ja, cirkusen. Företagsledningen hade uppenbart fått nys om vad som var på gång i Uppdrag Granskning, och när stämman var slut försvann plötsligt hela ledningen med vd Lars Nyberg.

Efter många om och men slussades så småningom några utvalda medier, det vill säga de flesta som var på plats utom just Uppdrag Granskning, via olika dolda korridorer till vd och där gjordes också intervjuerna.

En tid senare sändes det första tv-programmet och det var inledningen på vad som, med ord lånade från den brittiska drottningen, måste kallas för ett Annus Horribilis, ett hemskt år för Telia Sonera.

På stämman för ett år sedan var det mycket prat om kundfokus, och kundtjänsten. Dåvarande vd Lars Nybergs svar kan i efterhand kanske kallas visionärt med tanke på vad som skulle komma senare:

– Jag är kritisk till oss själva, inte till kundtjänsten. Medarbetarna på kundtjänsten gör ett fantastiskt jobb, men många av de problem de konfronteras med på kundtjänsten är genererade någon annanstans i bolaget.

– Hur kan jag få alla 10 000 i Sverige att förstå att vi ska alla göra en bra kundtjänst? Det är klart att vi lägger ner mer resurser, vi reder ut processer, vi har bättre stödsystem och sedan handlar det ju om vad vi kallar för performance management, sa Lars Nyberg då.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".