Busschauffören Thor-Björn Johansson. Foto: Oskar Mattisson/Sveriges Radio.

Tjälskador ställer till det på Sveriges vägar

Busschaufför: "I år är de både djupare och större"
1:50 min

Tjälskadorna märks rejält i hela Sverige. Många mindre vägar har stängts av för tung trafik, speciellt i söder. På vissa håll tror Trafikverket att det blir fler tjälskador än normalt.

Thor-Björn Johansson, busschaufför på småländska Höglandet, tycker att tjälskadorna är en säkerhetsrisk.

– Absolut, absolut. Ibland blir man tvungen att styra undan och då blir det att man glider över litegrand på andra körbanan, om det är fritt vill säga, annars får man köra på den stora knölen, säger busschauffören Thor-Björn Johansson.

Det skumpar rejält på många av länsvägarna just nu - och inte bara  i Småland. Upp till Dalarna och Hälsingland har Trafikverket nu fått rapporter om mer eller mindre allvarliga tjälskador.

I Östergötland och Örebro län är många småvägar avstängda för tung trafik. I det området tror Sezgin Sahin, som är produktionsledare för Trafikverket, att det kommer att bli fler tjälskador än normalt.

– Det är på grund av att vi fortfarande har minusgrader under nätterna och på kvällarna i april månad och det blir med tjälskador än vanligt, säger Sezgin Sahin.

Men i Trafikverkets övriga områden i landet kan man ännu inte förutspå hur pass många tjälskador det kommer att bli. Många ute på vägarna känner dock av skadorna - inte minst busschauffören Thor-Björn Johansson.

– Jag tror inte att jag har varit med om värre än vad det är i år, det är extremt mycket. Under årens alla lopp har man ju lärt sig var tjälskadorna finns, men i år är de både djupare och större, säger han.

Enligt Annika Canaki som är enhetschef på område Syd inom Trafikverket så beror inte alla sprickor och hål i vägarna på tjällossningen utan kan vara spår från vintern.

– Det kan vara skador som har kommit upp under vintern när det har pendlat mellan plus och minus och man fått ner vatten i konstruktionen som har sprängt. De här skadorna åtgärdas provisoriskt under vintern och sedan får man göra mer permanenta lagningar när vi närmar oss en varmare säsong, säger Annika Canaki på Trafikverket.

Fråga

Håll dig uppdaterad med Ekot

Följ oss på Facebook och Twitter.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".