1 av 2
Nicole Bromé och Moa Mattsson i klass 8 B i Aspuddens skola, Stockholm. Foto: Bengt Hansell/Sveriges Radio
2 av 2
Läraren Mi Lodell på Aspuddens skola gillar det nya sätter att jobba. Foto: Bengt Hansell/Sveriges Radio

Elevers lust att lära minskar med tiden i skolan

"Bra att jobba på sätt som jag tycker är roligt"
3:53 min

Elevernas nyfikenhet och lust att lära sig mer minskar ju längre tid eleverna går i grundskolan. Det visar en stor undersökning från Sveriges Kommuner och Landsting, SKL. I åttonde klass känner inte ens hälften av eleverna lust och nyfikenhet till skolarbetet.

Melissa Kalan i Aspuddens skola i Stockholm tycker att lärarnas agerande har stor betydelse för om eleverna ska bli motiverade.

– Det betyder jättemycket om de försöker hitta på saker och vinkla istället för "Nu ska du skriva det här".

Har de några tricks för att få er att bli sugna på att lära er?

– Många lärare låter oss bestämma själva hur vi vill göra. Det hjälper ju att man får elevinflytande, man får välja hur man vill göra, säger Melissa Kalan i klass 8 B.

– Jag gillar att gå till skolan och lära mig nya grejer, det är någonting jag ser fram emot i princip varje dag, lite beroende på vilken lärare det är och vilket ämne, men jag skulle säga att jag är motiverad, ja, säger eleven Nicole Bromé.

Eleven Moa Mattsson tycker också att tycker att lärarnas agerande har stor betydelse.

– Jag tycker att det är jätteviktigt, som SO till exempel där jag är intresserad av ämnen som vi jobbar med är det självklart bra att vi får jobba på sådana sätt som jag tycker är roligt.

I SKL:s årliga skolrapport kommenterar 87 000 elever påståendet "Skolarbetet gör mig så nyfiken att jag vill lära mig mer".

Av femteklassarna var det ungefär 75 procent som svarade att det stämde ganska bra eller helt och hållet. Men av åttondeklassarna var det bara 45 procent som höll med.

De andra eleverna sa att det stämde dåligt eller inte alls att de var nyfikna och kände lust att lära sig mer.

Högst siffror får Ragunda kommun i Jämtland. 97 procent av femteklassarna här har lust och nyfikenhet och 90 procent av eleverna i åttan.

SKL stödjer Aspuddens skola i Stockholm i ett PRIO-projekt med bättre utnyttjad arbetstid. Skolan arbetar också med ökat samarbete mellan lärarna för att utveckla undervisningen och bland annat kunna motivera eleverna bättre.

– Ja, det är jättekul, jag tycker att det är mycket roligare att jobba. Jag har jobbat i 15 år, det är mycket roligare att jobba nu, säger läraren Mi Lodell som gillar de nya sätten att jobba.

Varför det?

– För att när man gick på lärarhögskolan och tänkte så här att det här brinner jag för, det här vill jag göra, undervisa, nu äntligen sätts i fokus, säger hon.

– Vad det handlar om är ju hur man återkopplar till eleverna, hur man befinner sig på deras planhalva, hur man ser alla elever och att man jobbar tillsammans med dem, säger Håkan Sörman, vd på SKL, som tror att projekten på Aspuddens skola är bra.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".