Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Tågolyckan: Säkerheten ska bli bättre vid järnvägsövergångar

Publicerat torsdag 11 april 2013 kl 12.04
"Bäst att bygga bort plankorsningar"
1:53 min

Två personer är fortfarande kvar på sjukhus efter gårdagens tågolycka i Forserum. Orsaken är fortfarande okänd, och tågtrafiken står stilla. På Trafikverket pågår ett arbete med att säkra järnvägens plankorsningar som kräver tio liv varje år.

Trafiken står fortfarande stilla på den järnvägsträcka utanför Forserum där ett tåg i går krockade med en lastbil och en person omkom. Både fordon och banan är skadad och enligt Trafikverket kommer den regionala tågtrafiken mellan Nässjö och Jönköping stå stilla fram till på söndag. Under tiden ersätts tågen med buss.

Gårdagens olycka som krävde ett liv inträffade på en obevakad järnvägsövergång som saknade bommar. Olycksorsaken är fortfarande okänd. Enligt polisen ligger korsningen strax efter en svag kurva, vilket kan ha påverkat sikten.

– Just nu görs en teknisk undersökning av fordonet med färdskrivare bland annat, säger Jan Lagerqvist, presstalesman vid polisen i Jönköping.  

Haverikommissionen är på plats för att göra en första faktainsamling vid olycksplatsen. Än är det inte klart om olyckan kommer att utredas av Haverikommissionen.

– Vi tittar på vägens utformning och förutsättningar för passerande att observera tåget. Och  hur den omgivande miljön kring korsningen ser ut, säger Johan Gustafsson, avdelningschef vid haverikommissionen.

Per Corshammar, järnvägsingenjör och utredningsexpert på konsultföretaget Ramböll som ger myndigheter och företag rådgivning om järnvägstrafik, tycker att säkerheten på övergången är undermålig.

– Det borde ha varit helbommar, säger han till Radio Jönköping.  

Olyckor liknande gårdagens beror ofta på mänskliga misstag, enligt Per Corshammar.

När olyckor inträffar av det här slaget begås alltid misstag antingen av järnvägsföretaget eller av föraren av lastbilen.

– Oftast handlar det om att trafikanten inte uppmärksammar att tåget är på väg, säger John-Åke Halldén, säkerhetsutredare vid Trafikverket.

I Sverige omkommer cirka tio personer varje år på järnvägsövergångar, så kallade plankorsningar. På Trafikverket pågår ett säkerhetsarbete för att bygga bort de 6 300 plankorsningar som finns, eller för att göra dem säkrare. Men efter en kraftig minskning av antalet olyckor från 1980-talet till millennieskiftet, har antalet olyckor nu parkerat sig på 10 dödsolyckor per år.

– Det bästa sättet i längden är att ta bort alla plankorsningar, och ersätta dem med planskilda. Men det finns också en konflikt – korsningen finns ju där därför att det finns ett behov att passera, och det gäller att det görs på rätt sätt, annars finns en risk att människor ändå korsar spåren och då ökar risken, säger John-Åke Halldén, utredare och plankorsningsexpert på Trafikverket.

Ett alternativ kan därför vara att förse obevakade korsningar med bommar.

– Att ersätta en plankorsning kostar 20 miljoner kronor, och det gäller att göra rätt saker där de ger mest effekt.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".