Miljöbilsdefinitionen tar numer hänsyn till bilens vikt. Foto: Tomas Oneborg/Scanpix.

Bakgrund: Hårdare svenska krav på miljöbilar

I takt med att utsläppen från nya bilar minskat har politikerna skärpt kraven på hur mycket en miljöbil får släppa ut. För att uppmuntra köp av den mest miljövänliga tekniken ändrades reglerna vid årsskiftet.

Tidigare gällde att en bil fick släppa ut maximalt 120 gram koldioxid per kilometer för att klassas som en miljöbil. Nu gäller nya regler för att slippa fordonsskatten under fem års tid.

I förarbetet till den nya lagen motiveras ändringen med att alltför många nya bilar uppfyllde kraven för att slippa skatt: 2010 handlade det om 40 procent av de nya bilarna jämfört med de cirka 15 procent som fick en miljöbilspremie 2007.

Den fasta gränsen för koldioxidutsläpp är sedan årsskiftet borta, eftersom den ansågs missgynna tyngre bilar som trots miljövänlig teknik kunde hamna utanför miljöbilsdefinitionen.

– Den nya miljöbilsdefinitionen driver fram ökad energieffektivitet både när det gäller små, mellanstora och större bilar, sa energiminister Anna-Karin Hatt till Ekot för ett år sedan.

Numer gäller en särskild formel (se faktaruta) för att räkna ut om en bil uppfyller kraven på låga utsläpp. I dag räknas cirka 80 personbilsmodeller som miljöbilar, allt från vanliga modeller till gas-, hybrid- och elbilar.

Kravet på elbilar är oförändrat, eftersom de ännu är så få. Elbilarna får inte förbruka mer än 37 kWh per 100 kilometer.

Vid sidan av slopad fordonsskatt finns även en så kallad supermiljöbilspremie. Privatpersoner som köper en bil vars utsläpp är lägre än 50 gram koldioxid per kilometer får 40 000 kronor i bidrag. Få har dock utnyttjat detta, eftersom prislappen på dessa bilar än så länge är hög.

Fortsatta skärpningar av miljöbilsdefinitionen är att vänta när tekniken utvecklats ännu mer. EU:s mål är preliminärt att de genomsnittliga utsläppen från nya personbilar ska ligga på 95 gram koldioxid per kilometer år 2020.

Av Sveriges totala koldioxidutsläpp kommer cirka 30 procent från vägtransporter. Målet är att alla fordon som drivs med bensin eller andra fossila bränslen ska ha fasats ut till 2030.

Fakta: Det här är en miljöbil

Ta bilens tjänstevikt minus 1372. Multiplicera med 0,0457. Lägg sedan till 95 för ett bensin- eller dieseldrivet fordon. Om fordonet kan drivas med biodrivmedel (till exempel etanol eller gas) lägger du i stället till 150.

Bensin och diesel: 95+0,0457*(tjänstevikt-1372)
Gas och diesel: 150+0,0457*(tjänstevikt-1372)

Jämför bilens koldioxidutsläpp, gram/kilometer (enligt uppgift i registreringsbeviset), med det uträknade värdet. Om bilens koldioxidutsläpp ligger under det uträknade värdet klassas som miljöbil.
Källa: Trafikverket.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".